Skocz do zawartości


- - - - -

Unfriend Egosoft. Avorion is now best friend


4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Riess

    Admirał Floty

  • Admiralicja
  • 203 postów
  • LokalizacjaWrocław
  • Rasa: Ziemianin
  • Gram w: X2: The Threat, X3: Reunion

Napisano 11 grudzień 2017 - 01:57

Jakiś czas temu postanowiłem w końcu kupić sobie na Steamie na spróbowanie Avorion, i po 214 godzinach wpakowanych w grę jest czas aby się wypowiedzieć ;)


Czym jest Avorion?

Najłatwiej grę tą można określić mianem przypadkowego dziecka X3, Minecrafta i... Diablo. Rozgrywka kręci się tutaj dookoła schematu:

- Gromadzimy surowce
- Budujemy statek
- Walczymy
- Zbieramy loot
- Przebudowujemy nasz statek aby był lepszy


Jest tutaj handel i budowanie stacji (prawie każdy typ stacji może być zbudowany i prowadzony przez gracza), jednak służy to albo zbieraniu składników do tworzenia/ulepszania itemów w specjalnych stacjach NPC, albo zapewniania sobie stałych źródeł dochodu, głównie na wypłaty dla naszych załóg.

Pisząc o Diablo miałem namyśli strukturę rozgrywki, która kręci się dookoła walki. Galaktyka jest olbrzymia, składa się z miliona generowanych proceduralnie sektorów. Większość tych sektorów jest pusta, niektóre są zajęte przez jakąś rasę, wiele jednak mieści w sobie randomowe rzeczy czekające na gracza: starcie z bossem, piracką stację, pas bogatych w surowce asteroid, skrytki przemytników, szczątki pojedynczych statków, stacji albo całych flot. Poza pewnymi wyjątkami gracz nie jest też bezpieczny. Sektor w którym aktualnie się znajdujemy w każdej chwili może zaatakować flota sąsiedniej rasy (wtedy możemy za zmianę reputacji pomóc napastnikom bądź obrońcom), piraci, lub tajemnicza rasa Xsotan, będąca swoistym odpowiednikiem Khaak z X2.

Po walce zbieramy loot. Są to ulepszenia i bronie które możemy montować na statku oraz pewne ilości surowców. W grze istnieją też lasery naprawcze umożliwiające odbudowę i przejęcie wraku, oraz lasery służące do rozbierania wraków w celu odzyskania z nich większej liczy surowców i broni/ulepszeń.

Broń i ulepszenia mają różne bonusy i poziomy które można podnosić na stacjach badawczych. Dodatkowo jeśli dysponujemy odpowiednimi towarami, w fabrykach broni możemy budować sobie własne bronie o pożądanych parametrach - jednak jest to zabawa trudna jeśli nie mamy stacji które zaopatrzą nas w te towary - stacje NPC'ów rzadko oferują je w odpowiednich ilościach.

Gracz nie jest skazany na latanie jednym statkiem. Możemy powierzać nasze jednostki rozkazom zatrudnianych przez nas kapitanów, którzy mogą realizować proste rozkazy (siedź na miejscu, atakuj wrogów, broń mnie, wydobywaj asteroidy, odzyskuj wraki).

Statki do działania wymagają odpowiednich komponentów oraz załóg które obsługują te komponenty. Inżynierowie odpowiadają za działanie silników, generatorów, osłon, mechanicy za naprawy psujących się statków oraz hangary, działonowi obsługują uzbrojenie (każda wieżyczka wymaga innej ich liczby), oficerowie różnych szczebli odpowiadają za koordynacje na pokładzie. Do tego dochodzą piloci którzy latają myśliwcami.

A właśnie, myśliwce są jednym z moich ulubionych elementów gry. Nasze statki możemy wyposażać w hangary na myśliwce oraz zakłady produkcyjne umożliwiające ich produkcję na pokładzie - a więc produkcję nowych skrzydeł i, jeśli mamy na pokładzie rezerwy pilotów, uzupełnianie strat. Nie ma tutaj mikrozarządzania jak w X'ach. Nasze myśliwce zawsze zorganizowane są w skrzydła po 12 myśliwców. Górny limit skrzydeł na statek to 10, więc w pewnym momencie dokładnie hangarów do naszych konstrukcji nie daje dodatkowych korzyści. W grze są różne typy myśliwców: ofensywne, górnicze, naprawcze, salvagery, możemy więc zbudować lotniskowiec który ma np. 6 skrzydeł myśliwców górniczych, które będą wydobywać zasoby, oraz 4 skrzydła myśliwców które będą podrywane do obrony albo patrolowania sektora. UI do zarządzania myśliwcami jest imho najwygodniejszym jaki dotychczas widziałem w tego typu grach.

Nasze załogi trzeba regularnie (co 3h) opłacać, zaś one same powoli levelują, dając drobne bonusy do różnych parametrów statku. Dodatkowo musimy pamiętać o budowie pokładów dla załóg wewnątrz statku, oraz o zachowaniu odpowiednich nadwyżek energii dla systemów podtrzymywania życia, bez których te zaczną ginąć.

Mój ostatni stateczek, widać rozmycie spowodowane pracą osłon oraz dwa niebieskie hangary:

https://steamuserima...161182D3F858A7/
https://steamuserima...33EC5CC31386CA/

Osobiście polecam. Budowanie coraz lepszych statków, utrzymywanie floty robiącej zaplecze surowcowe i finansowe oraz zbieranie coraz lepszych ulepszeń i myśliwców a także radość ze zmiażdżenia kolejnej grupy piratów, to wszystko szalenie uzależnia.

#2 szczekan

    Pilot

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 193 postów
  • LokalizacjaPodbeskidzie
  • Rasa: Nieznana
  • Gram w: X3: Terran Conflict, X3: Albion Prelude

Napisano 11 grudzień 2017 - 22:06

Wygląda jakby jakaś ciocia/babcia ulitowała się i wydziergała na drutach sweterek "temu statku" , coby go choć trochę ogrzać w tej czarnej zimnej próżni. Spodziewam się jednak, że mimo tego miodność jest spora. Zastanawiałem się nad tą grą, ale w końcu póki co pykam sobie w okręty (WoWs) i czekam na X4.

#3 Moskit

    Mistrz

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 198 postów
  • LokalizacjaSzczecin City
  • Rasa: Xenon
  • Gram w: X2: The Threat, X3: Reunion, X3: Terran Conflict

Napisano 13 grudzień 2017 - 10:02

Mam już od jakiegoś czasu zakupione Avorion, ale jakoś nie mogłem się póki co przebić przez początkowy mindfuck. Ale czuję, że będzie to jeszcze gra, w której spędzę wiele godzin. Musze tylko znaleźć czas na ogarnięcie jej. :)

#4 Kapitan

    Pilot bombowca

  • Przyjaciele
  • PipPipPip
  • 361 postów
  • LokalizacjaHeaven's Assertion
  • Rasa: Paranid
  • Gram w: X3: Terran Conflict

Napisano 27 grudzień 2017 - 13:56

Jak wygląda np. naprawianie statku, cała konstrukcja od razu, czy odbudowywanie samemu pojedynczych bloków? Stacje - czy można na przykład zająć sektor dla siebie?
Słyszałem o tej grze, ale nie wiedziałem, że jest już tak rozbudowana.

#5 Riess

    Admirał Floty

  • Admiralicja
  • 203 postów
  • LokalizacjaWrocław
  • Rasa: Ziemianin
  • Gram w: X2: The Threat, X3: Reunion

Napisano 27 grudzień 2017 - 21:27

Statek ma dwa typy uszkodzeń:

- uszkodzenia elementów
- straty elementów (każdy element ma jakąś odporność na uszkodzenia, i jak sie wyczerpie to wybucha/odpada)

Uszkodzone elementy naprawiają się same i bez kosztów, tak długo jak długo ma się dość mechaników na pokładzie. Jeśli jakiś element straciliśmy, możemy go łatwo odbudować używając menu naprawy. Gra śledzi co nam odpadło więc teoretycznie tak długo jak długo mamy surowce na odbudowę, możemy jednym klikiem odbudować w zasadzie cały okręt. ;) Zwyczajowa taktyka to zaczekanie aż mechanicy naprawią co się da sami, a później odbudowanie braków. Możemy użyć menu naprawy już wcześniej, ale wtedy kosztuje to sporo dodatkowych surowców, więc lepiej zaczekać.

Sektor należy do tego kto ma w nim najwiecej stacji, ale poza swoją nazwą w pozycji "właściciel" na mapie, nie daje to aktualnie żadnych profitów ;)





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych