Skocz do zawartości


- - - - -

Poprawa wydajności przed uruchomieniem gry


20 odpowiedzi w tym temacie

#1 STx89

    Kadet

  • Użytkownicy
  • Pip
  • 9 postów

Napisano 31 lipiec 2008 - 23:13

Niech ten temat będzie uzupełnieniem wątku Sorkvilda o poprawie wydajności X3 za pomocą skryptów. Tutaj opiszę kilka sposobów na uskrzydlenie naszego komputera jeszcze zanim uruchomimy X3, oraz w trakcie jego uruchamiania (oczywiście w taki sam sposób zwiększymy płynność każdej innej gry czy też samego systemu).

Zwiększenie wydajności pamięci RAM
Jak wiadomo ilości wolnego miejsca RAM odgrywa kluczową rolę w grze, zwłaszcza w przypadkach kiedy na ekranie radaru pojawia się dużo czerwonych punkcików, i do akcji wkraczają okręty flagowe, które szyją rozmaitymi kolorowymi pociskami i rakietami po całym sektorze.

- I -
Windows sam określa jaką ilość RAM'u może wykorzystać, i w jakim momencie przechodzi do używania pliku stronicowego (swap). Zazwyczaj - a więc zawsze jeżeli nie grzebiemy w rejestrze - jest to 80% dostępnego RAM'u. Jest to zabezpieczenie które zjada trochę pamięci, zwłaszcza jeżeli mamy jej dużo - przykładowo 80% z 2GB to 1638,4 MB... wniosek: zeżarło około 410 MB... not cool -.-
Aby zwiększyć ilość używanych MB RAM'u trzeba otworzyć edytor rejestru, i ręcznie wprowadzić odpowiednie dane

UWAGA! Zmieniając wartości w rejestrze systemu narażasz się na crash systemu i utratę danych - mniej zaawansowanym użytkownikom polecam ominięcie tego sposobu - hardcorowców zapraszam dalej :lol:.

1. Otwieramy edytor rejestru (Start -> Uruchom -> regedit)
2. Przechodzimy kolejno przez klucze HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> CurrentControlSet -> Control -> Session Manager -> Memory Management
3. Otwieramy wartość NoNPagedPoolSize (Jeżeli wartość nie istnieje - tworzymy ją sami o takiej właśnie nazwie)
4. W okienku edycji zaznaczamy opcję "dziesiętny". Następnie w polu DANE WARTOŚCI wstawiamy liczbę KILOBAJTÓW pamięci RAM, którą system ma używać. Jeżeli jest tam wartość "0", to system sam określa limit używanej pamięci (jak wspomniałem - 80%). My zwiększymy tą wartość do 95% dostępnej pamięci (jeżeli ktoś jest samobójcą, może dać 100%, jednak stanowczo odradzam - ryzykuje się wtedy utratą pamięci i zwisem systemu ze względu na zakres błedu określania pamięci przez system). Wpisujemy tam liczbę która jest równa wzorowi:
0.95 * X * 1024
gdzie X to liczba MEGABAJTÓW zainstalowanej pamięci. Dla przykładu - gdy zainstalowane jest 1GB pamięci RAM - nasza wartość będzie wynosiła:
0.95 * 1024 * 1024 = 996147,2
Wynik najlepiej zaokrąglić do 996147

Po wszystkim zapisujemy ustawienia rejestru i robimy restart systemu.
UWAGA! Nigdy nie wpisujcie więcej KILOBAJTÓW niż w rzeczywistości jest zainstalowanych - skutek to zwis systemu i utrata danych.

- II -
Gdy nasz RAM działa już na 95% możliwych obrotów (lub 100% jeżeli ktoś ma gdzieś moje czerwone i grube ostrzeżenia ]:lol: ), wypadałoby zadbać o utracone MB wolnej pamięci RAM w trakcie pracy systemu oraz aplikacji - do odzyskania teoretycznie zajętych (w praktyce wolnych) MB służy programik o wymownej nazwie Speed-X. Aplikacja działa w tle sprawdzając ile tak naprawdę pamięci potrzebują poszczególne procesy i obcina zużycie o odpowiednią ilość, wszystko dzieje się bez zwolnienia pracy systemu i skutków ubocznych. Polecam zwłaszcza przy mniejszej ilości RAM.
Link do wersji trial: SZNUREK

Jest jeszcze program SysInfoMyWork (polecany przez Yacka) dostępny pod tym adresem: SZNUREK
Działa na tej samej zasadzie co Speed-X i jest dostępny w wersji freeware. Nie zauważyłem większej różnicy w wydajności obu programów. Po zwolnieniu pamięci uzyskują taki sam wynik.

---

Plik stronicowy
Plik stronicowy systemu to także istotna sprawa, być może nie w każdym przypadku, jednak u mnie na pewno podziałało wzrostem wydajności nie tylko aplikacji, ale całego systemu. Chodzi tu o odpowiednią konfigurację. Jak to zwykle bywa - ta standardowa jest zdecydowanie NIE wydajna. Ale i na to jest sposób:

1. Klikamy prawym przyciskiem "szczura biórkowego" na ikonie Mój Komputer - wybieramy "Właściwości" w menu podręcznym.
2. W otwartym okienku wybieramy zakładkę "Zaawansowane".
(Jeżeli jesteśmy już w tej zakładce - to możemy po drodze kliknąć "Raportowanie błędów" i tam zaznaczyć "Wyłącz raportowanie błędów"... nieznacznie poprawia wydajność, ale zdecydowanie poprawia humor i zmniejsza poziom irytacji.)
3. W zakładce "Zaawansowane" szukamy ramki "Wydajność" (pierwsza od góry) i klikamy "Ustawienia"
(Tutaj z kolei jest zakładka, którą możemy odwiedzić po drodze - "Efekty wizualne" - gdzie możemy wyłączyć kilka niepotrzebnych bajerów systemu Windows, jednak wzrost wydajności jest praktycznie niezauważalny w mocniejszych konfiguracjach sprzętowych)
4. Otwieramy zakładkę "Zaawansowane" i w ramce "Pamięć wirtualna" (na samym dole) klikamy "Zmień"
5. Otwiera się okienko zmiany ustawień pliku stronicowego. Najlepszym wyjściem będzie ustawienie go "na sztywno" czyli z określonym z góry rozmiarem - system windows zwyczajowo określa tylko granice górną oraz dolną, pozwalając plikowi stronicowemu na zmianę rozmiaru w zależności od potrzeb, co jest oszczędne dla naszego dysku, jednak nie oszczędza procesora.
Najlepiej jest tutaj zaznaczyc "Rozmiar niestandardowy" i ustawiamy rozmiar początkowy i maksymalny na taką samą wartość. Rozmiar pliku stronicowego to temat otwarty - dostosujemy go do wolnej przestrzeni na dysku, ale najlepiej jest ustawić na podwojony rozmiar pamięci RAM. Klikamy "Ustaw" i robimy restart systemu.

Jeżeli mamy do dyspozycji dwa dyski (w sensie fizycznym - nie partycje) to najlepsze osiągi uzyskamy lokując plik stronicowy na szybszym dysku, a jeżeli są one tak samo wydajne, najlepiej jest umieścić go na innym niż system w którym pracujemy. Ale jeżeli mamy dwa dyski, przy czym dysk z systemem jest szybszy (tak jak na przykład u mnie), wydajniej jest umieścić plik stronicowy na tym samym dysku co winda.

---

Konserwacja systemu
Tutaj będzie krótko - zalecane jest systematyczne (ale nie za częste - bez przesady) defragmentowanie dysku, używanie programu antywirusowego likwidującego szkodniki oraz czyszczenie rejestru ze zbędnych wpisów. Polecam darmowego antywirusa "AVAST" oraz "SPYBOT: S&D" - pozbywają się niechcianych gości i tym samym zwiększają wydajność.

Tutaj linki do bardzo przydatnych programików - wszystkie w wersji freeware.
Czyszczenie rejestru - RegCleaner
Defragmentator dysków - Diskeeper Lite
Antywirus - AVAST
Kolejny Antywirus - AVG
Anty-Spyware - Spybot S&D
---

Wyłączanie zbędnych usług systemu na czas gry
Jak można się domyślić, system zawiera w sobie wiele rozmaitych narzędzi, oraz uruchamia wiele procesów, które nie są nam potrzebne na czas gry, mało kto ma tak podzielną uwagę by grać i obsługiwać inne aplikacje jednocześnie (wyjątkiem może być tutaj mapa Scorpa oraz jakiś program odtwarzający muzykę - ale o tym za chwilę).

- I -
Program AlacrityPC - wspomniany już nie raz na tym forum - to aplikacja ułatwiająca wyłączenie niepotrzebnych usług systemu na czas gry, oraz powrót do pierwotnych ustawień po jej skończeniu.
Link do strony domowej (download i angielski manual) - SZNUREK
Nie będę tutaj opisywał dokładnej instrukcji obsługi, bo programik jest intuicyjny. Cała filozofia polega na utworzeniu profilu, który możemy podpisać jako np "Profil dla X3", oraz edytowaniu jego właściwości. Najlepiej jest nakazać zatrzymać wszystkie usługi systemu, które program określa jako "zbędne dla gier", zatrzymać niepotrzebne programy oraz nakazać zdefragmentować pamięć (może być bez powtórzeń) i wyłączyć tapetę (i tak jej nie oglądamy).
Po wszystkim zapisujemy ustawienia i uruchamiamy profil - czekamy aż wszystkie procesy zostaną wyłączone/zrestartowane i pamięć zdefragmentowana.

Skuteczność tej metody jest różna w zależności od konfiguracji sprzętowej.

- II -
Kwestia programów działających w tle - wszelkie playery, antywirusy, firewalle (oczywiście w formie oprogramowania) i inne malutkie aplikacje działające nieraz w tle przeszkadzają, być może pojedyńczo nie zajmują zbytnio komputera, jednak gdy uzbiera się kilka takich aplikacji, zaczyna robić się bigos. Jeżeli faktycznie nie możesz żyć bez grającego w tle playera - bo muzyka z X jest nudna - to najlepiej zaopatrz się w mniej RAM'o żerny program - WINAMP to mistrz w podjadaniu naszego komputera... odradzam :lol: natomiast polecam foobar'a 2000.

Dobrze jest wyłączyć programy antywirusowe, które monitorują system. Także niepozorne obiekty pulpitu, zegarki, kalendarzyki i tego typu śmieci najlepiej wyłączyć całkowicie podczas gry. Mapa Scorpa również powoduje spadek wydajności - no cóż... coś za coś...

- III -
Wyłączenie Explorera Windows - pomysł Sorkvilda, który napisał o tym coś więcej - :lol: WÓDKI MU DAĆ! :lol:

Uruchamiając X3, gdy otworzy się menu startowe, otwieramy Menedżer zadań Windows (ctrl+alt+delete) i w zakładce procesy zaznaczamy explorer.exe i klikamy "Zakończ proces".
Aby uruchomić na nowo Explorera po zakończonej grze w Menedżerze w zakładce "Aplikacje" klikamy "Nowe zadanie..." i wpisujemy "explorer" - klikamy OK

Jest to metoda o zróżnicowanej skuteczności, w zależności od konfiguracji - u mnie sprawdza się wyśmienicie, jednak na innym komputerze który miałem okazję testować nie odniosła takiego sukcesu.

---

Konfiguracja ustawień gry
Gdy uruchamiamy X3 Reunion (ale także X2 - The Threat, tam sytuacja jest podobna) mamy możliwość zmiany ustawień grafiki i dźwieku. Tutaj opiszę co uzyskamy zmieniając niektóre opcje.

- I -
Rozdzielczość ekranu - tutaj sprawa jest oczywista. Im większa rozdzielczość tym mniej FPS, jednak wpływ na to ma przede wszystkim wydajność karty graficznej, więc gdy zapakujemy do naszej puszki graficznego demona, możemy bezstresowo uruchomić grę w większej rozdzielczości.

Na forum przewinął się temat o uruchomieniu X3 w 16 bitach, sam próbowałem, jednak nic konkretnego nie osiągnąłem - jeżeli komuś się to udało proszę o kontakt i rozbuduję ten wątek.

- II -
Jakość tekstur - tak jak powyżej, zależne w głownej mierze od karty graficznej - przy mocnej karcie graficznej i słabszym proceszorze zauważalny nieznaczny wzrost wydajności.

- III -
Jakość shaderów - tutaj sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana, gdyż na tą opcję wpływ ma zarówno wydajność procesora, RAM i karty graficznej. Po zmniejszeniu jakości z Wysokiej na Średnią są nieznaczne różnice w wyglądzie gry - nie traci ona tak dużo na estetyce, za to zauważamy wzrost w wydajności. Zmiana na Niską jakość powoduje znaczne braki w estetyce, i nie ma już takiego znacznego przeskoku między Niską i Średnią, jak między Średnią i Wysoką

- IV -
Dynamiczne źródła światła - jak sama nazwa wskazuje, wyłączająć tą opcję pozbywamy się dodatkowych źródeł światła takich jak wybuchy, odbicia, odblaski itd, które mogą oświetlać inne obiekty. Przy mocniejszych kartach graficznych wyłączenie tej opcji nie przynosi żadnych korzyści (testowane na wcale nie tak mocnym GF 9600 GT).

- V -
Wariacje kolorystyczne statków - odciąża procesor i kartę graficzną - po wyłączeniu wszystkie statki wyglądają jednakowo (kolorystycznie). Mało istotna funkcja - wyłączenie nie przynosi większych korzyści.

- VI -
Antialiasing - uruchomiony rozmywa krawędzie likwidując "schodki" - poprawia estetyke kosztem sporego obciążenia procesora, RAM'u i karty graficznej. Przy problemach z wydajnościa zalecane jest używanie antialiasingu z małym mnożnikiem, bądź całkowite wyłączenie opcji.

- VII -
Anizotropowy Filtr Tekstur - jest to wyostrzenie tekstur. Przykładowo: patrząc na powierzchnię asteroidu wszystkie szczeliny, kamyczki, odłamki i cała tekstura jest bardziej wyraźna. Tak samo patrząc na poszycie statku czy też stacji kosmicznej - bardziej wyrażne są np łączenia metalowych płyt tworzących powierzchnię obiektu. Opcja obciąża przede wszystkim kartę graficzną... i to dość mocno, ale po dokładniejszych obserwacjach mniej niż antialiasing. Ostatecznie dla mniej spostrzegawczych ludzi nie jest to istotna funkcja. Nie wpływa tak bardzo na estetykę. Wyłączając tą funkcję zauważamy spory wzrost wydajności zwłaszcza przy słabszych kartach graficznych.

- VIII -
Włącz poświatę - opcja oparta na ustawieniach shaderów - wyłączenie daje zróżnicowane efekty - w zależności od komputera - testowana na podobnych konfiguracjach na jednym komputerze dała duży wzrost wydajności, na drugim niezauważalny. Zasady działania tłumaczyć chyba nie muszę.

- IX -
EAX - związane z wydajnościa karty dźwiękowej - przy zintegrowanej karcie dźwiękowej najlepiej wyłączyć, z kolei przy kartach Creative zalecane jest włączenie opcji. Opcja pozwala na "podkręcenie" jakości dźwięku poprzez dodanie wielu efektów. Ciężko podać jakiś przykład z X3 bo sam tej opcji nie używam - jednak biorąc pod uwagę inne gry będzie to np echo w jaskini, albo blokowanie dźwieku przez przeszkody.

---

Jeżeli ktoś z was zna jeszcze jakieś metody na zwiększenie wydajności X3 przed uruchomieniem samej gry to proszę się wypowiedzieć - chętnie przetestuję i napiszę swoje spostrzeżenia.

#2 Sorkvild

    Kapitan

  • Przyjaciele
  • PipPipPipPipPip
  • 1384 postów
  • Rasa: Argon
  • Gram w: X2: The Threat, X3: Reunion, X3: Terran Conflict, X3: Albion Prelude

Napisano 31 lipiec 2008 - 23:46

dobra robota :lol:

#3 Yacek

    Komandor

  • Gwardia
  • 9433 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Rasa: Nieznana
  • Gram w: X: Rebirth

Napisano 31 lipiec 2008 - 23:48

STx89 napisał:

do odzyskania teoretycznie zajętych (w praktyce wolnych) MB służy programik o wymownej nazwie Speed-X. Aplikacja działa w tle sprawdzając ile tak naprawdę pamięci potrzebują poszczególne procesy i obcina zużycie o odpowiednią ilość, wszystko dzieje się bez zwolnienia pracy systemu i skutków Polecam zwłaszcza przy mniejszej ilości RAM.
Link do wersji trial: SZNUREK


Nie znam tego programu. Sam używam i polecałbym inny: SysInfoMyWork. Działa podobnie, również na bieżąco sprawdza zajętość pamięci. Program darmowy, można pobrać tutaj

#4 LeWaR

    Admirał

  • Admiralicja
  • 1920 postów
  • Rasa: Teladi
  • Gram w: X2: The Threat, X3: Reunion, X3: Terran Conflict, X3: Albion Prelude, X: Rebirth

Napisano 03 sierpień 2008 - 10:08

Do defragmentacji polecam darmowy UltraDefrag

#5 ZERO

    Pilot bombowca

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 219 postów

Napisano 04 sierpień 2008 - 17:41

Dla uściślenia artykułu z pierwszego posta.
Opisaną operację na pliku stronicowania robimy oczywiście po zdefragmentyzowaniu twardego dysku. Unikamy w ten sposób nadmiernego dzielenia naszego pliczku stonicowania.

Bardzo dobry poradniczek - gratulacje :)

#6 Stalovy

    Komandor

  • Gwardia
  • 78 postów

Napisano 04 sierpień 2008 - 17:48

Do defragmentacji pliku wymiany polecam mały programik PageDefrag. Do ściągnięcia TUTAJ.

#7 LeWaR

    Admirał

  • Admiralicja
  • 1920 postów
  • Rasa: Teladi
  • Gram w: X2: The Threat, X3: Reunion, X3: Terran Conflict, X3: Albion Prelude, X: Rebirth

Napisano 18 sierpień 2008 - 09:49

Dołożę jeszcze o botnetach zaśmiecających kompa:
http://www.kaspersky...ews&newsid=1130

#8 hanss

    Pilot

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 46 postów

Napisano 01 listopad 2008 - 19:56

Ja zauważyłem po dzisiejszej aktualzacji BIOSu płyty głównej wzrost w benchmarku X3 o trzy klatki...nie wiem dokładnie z czego to wynika.

#9 Konrad162

    Pilot myśliwski

  • Przyjaciele
  • PipPipPipPip
  • 636 postów
  • LokalizacjaUlica Sezamkowa
  • Rasa: Nieznana
  • Gram w: X3: Terran Conflict

Napisano 14 luty 2009 - 07:36

mam pewien problem. Wypuściłem ostatnio z Galeona 30 statków typu Thor MK2, po stronie przeciwnej było sporo statków typów M3,M4 i M5 (więcej chyba od naszych) biorąc pod uwagę ilość jeszcze argonów, mam pytanie czy jest możliwe że na SETA x10 gra się zacznie w sumie nie ciąć tylko będzie miała przestoje :| (tak jakby na troche wszystko zamarzło)
po formacie jest to samo:
Komputer
E8400
4GB RAM 800MHz
Win XP 32bit
2x Radeon 4850 (cf)

Wynik w Benchmarku około 70fps średnio (przy tych samych ustawiniach czyli wszystko na high), bez AA 92.5 fps

Czy antyaliasing bardzo poprawia grafikę?

#10 Sorkvild

    Kapitan

  • Przyjaciele
  • PipPipPipPipPip
  • 1384 postów
  • Rasa: Argon
  • Gram w: X2: The Threat, X3: Reunion, X3: Terran Conflict, X3: Albion Prelude

Napisano 14 luty 2009 - 10:22

Wlacz AA to sie przekonasz.
Podstawowe pojacia - http://pl.wikipedia....ki/Antyaliasing





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych