Skocz do zawartości

Encyklopedia Uniwersum X


Yacek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Godne uwagi postacie historyczneElena Lindisfarne KhoBiografia

Elena Lindisfarne Kho

(* 26 Sierpień 2884 Tenjiang, Chiny, Ziemia; † 8 Luty, 2948) Wcześniej ppłk w USC; później ambasador Ziemi we Wspólnocie Planet.

Dzieciństwo i młodość

Elena była jedynym dzieckiem Hea Kho i Adriana Enescu. Wyróżniała się umiejętnościami i zapałem do nauki oraz badań przestrzeni kosmicznej od wczesnych lat, co pozwoliło jej w wieku 20 lat ukończyć z wyróżnieniem studia na wydziale exobiologii. Wkrótce potem zdecydowała się dołączyć do USC.

Po roku szkolenia podstawowego i bez szkolenia pilotowania wszystkich statków, Elena wzięła udział w misji ataku na nielegalną placówkę badań AI znajdującą się na dnie jednego z oceanów Europy. Dowódcą tej misji był major Kyle William Brennan, człowiek, z którym Elena nawiązała błyskawicznie nić porozumienia.

Służba w Patrolu Międzyplanetarnym

Po dwóch latach intensywnego treningu Elena stała się w pełni wykwalifikowanym pilotem, licencjonowanym i posiadającym możliwość dowodzeniu lub przejęcia kontroli nad prawie każdym statkiem kosmicznym, zarówno wojskowym jak i cywilnym.

W poszukiwaniu przygód - taka była opinia jej dowódcy - na ochotnika zgłasza się Patrolu Międzyplanetarnego, a wkrótce potem dostaje przydział do załogi statku pod dowództwem Kyle Brennana, którego nie widziała od czasu misji na Europie.

Elena i Kyle

Elena i Brennan bardzo szybko doszli do porozumienia i zaczęli pracować jako zespół prawie idealny: tak kompletny był ten związek i tak bliska ich przyjaźń, że ich koledzy z USC nadali im przydomek "zakochane ptaszki". Krótki, intensywny romans miał miejsce pomiędzy nimi, mimo jedenastu lat różnicy wieku; ale skończył się polubownie i za obopólną zgodą, jednak zarówno Elena jak i Kyle zastanawiali się długo, czy ich decyzja była słuszna.

Po ośmiu latach w Patrolu Międzyplanetarnym, z których większość spędziła pod dowództwem Brennana, Elena opuścił zespół dla projektu SPAARF. Decyzja ta, mało miała wspólnego z jej poszukiwaniem przygód, więcej z chęcią unikaniu konfliktów z nową dziewczyną Brennana - Annabel Carter.

Przybycie do Wspólnoty Planet

Kiedy Kyle Brennan zaginął podczas pierwszych testów eksperymentalnego Napędu Skokowego, Elena poruszyła niebo i ziemię, aby znaleźć i ocalić swojego przyjaciela i byłego dowódcę.

Po przybyciu do Wspólnoty Planety na pokładzie prototypowego statku Getsu Fune wyposażonego w Napęd Skokowy, znajduje obszar przestrzeni zaludniony zarówno przez istoty pozaziemskie jak i potomków dawno zaginionej koloni Ziemskiej. Mimo, że w końcu znajduje się Brennana, nie są w stanie powrócić na Ziemię.

Życie osobiste

Elena Kho zawarła umowę małżeńską z Argońskim dyplomatom Ranomem Thebesem, podczas której urodziła swoje jedyne dziecko, córkę imieniem Saya. Umowa została rozwiązana.

TerraCorp

Pod Przywództwem Brennana TerraCorp zaczyna zmierzać w kierunku, który dla Eleny jest głęboko sprzeczny. W rezultacie, po dziesięciu latach pracy w firmie, którą pomagała założyć, wraz z Brennanem zgadzają się, że czas, aby ją opuściła.

Ziemia

32 lata po jej przybyciu do Wspólnoty Planet, kontakt z Ziemią zostaje przywrócony. Wkrótce Elena postanawia wrócić do Układu Słonecznego, osiedla się w spokojnym świecie Eris, aby cieszyć się zasłużoną emeryturą.

Druga wojna z Terraformerami

Jej spokój został gwałtownie przerwany, podobnie jak całego Układu Słonecznego, po dwóch latach wybuchem Drugiej wojny z Terraformerami w postaci niespodziewanych ataków na Wenus, Marsa a zwłaszcza na Ziemię.

Zostaje powołana do czynnej służby przez USC i awansowana do stopnia ppłk po 35 latach spędzonych jako cywil, Elena nie jest szczęśliwa; jednak, że uważając, że jest to jej obowiązek, akceptuje propozycję zostania liderem Special Task Force. Wraz z Paranidianinem Tebathimanckatt, odkrywają strategię Terraformerów i opracowują plan, który pozwala je pokonać.

Śmierć

Elena Kho ginie na służbie w roku 2948, podczas obrony Ziemi, wabiąc ostatni rój droidów montażowych przez bramę skokową, aby wysłać je w stronę czarnej dziury. Miała 64 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 87
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Godne uwagi postacie historyczneSaya KhoBiografia

Saya Kho

(* 14.550 Argonia City, Argon Prime, † 5 luty, 2948, na pokładzie Torusa Aeternal, Ziemia) Businesswoman; poszukiwaczka przygód; później tajny agent Wspólnoty Planet.

Dzieciństwo i młodość

Saya Kho była jedynym dzieckiem z krótkiego małżeństwa pomiędzy Argońskim dyplomatom Ranomem Thebesem i Eleny Lindisfarne Kho. Po urodzeniu w 14 tazurze 550 NT spędziła pierwsze dwa lata swojego życia na planecie Hewa w Hatikvah Free League. W 552 NT ona i jej matka przeniosły się do Argon Prime; wtedy też powstaje u niej głębokie emocjonalne przywiązanie do tego świata, tym większe, że ma tu wielu przyjaciół.

Służba w Argońskiej Flocie

Po pierwszych atakach rasy Khaak na Wspólnotę Planet, Saya postanawia zaciągnąć się do Argońskiej Floty. W czasie swojej kariery pilota bojowego osiąga stopień kapitana.

TerraCorp

W 567 NT Saya opuszcza wojska Argońskie. Częściowo w wyniku własnej decyzji, ale również za namową swojej matki, rozpoczyna pracę w TerraCorp. Podczas swojej pracy zaangażowała się w ciąg zdarzeń jakie miały miejsce w wyniku eskalacji konfliktu Khaak.

Pierwsza wizyta na Ziemi

Kiedy kontakt między Wspólnotą Planet a Układ Słonecznym został przywrócony, Saya za namową matki, która wciąż myślą o Ziemi jako o swoim domu, odwiedza Ziemię. Jednak, uznaje się Terranie są nieznośnie aroganccy i przysięga nigdy nie wracać na Ziemię. Wydarzenia jednak szybko pokazały, że ta decyzja nie będzie ostateczna.

Tajny agent

Powoli nasilał się Konflikt Terrański, ze Wspólnotą Planet po jednej stronie i Ziemią po drugiej. Pod koniec roku 568 NT Argoński Wywiad zwrócił się do Sayi z propozycją współpracy, na którą bez wahania się zgodziła. Choć jej prawdziwe zadanie wyjdzie na jaw dopiero później, Saya udała się natychmiast do Układu Słonecznego, wciąż oficjalnie pracując dla TerraCorp i, co za tym idzie, dla swojej matki.

Życie na Eris

Ze względu na związki rodzinne Elena natychmiast mianowała Sayę do stopnia kapitana i wspólnie poleciały w misję patrolową na krańcach Układu Słonecznego, przed powrotem do domu na Eris, kiedy to ich drogi życiowe się rozeszły. Nikt nie miał w tym czasie, najmniejszych podejrzeń że Saya Kho jest agentem wroga.

Druga wojna z Terraformerami

Tuż przed rozpoczęciem drugiej wojny z Terraformerami, potajemni została zbudowana i umieszczona w Układzie Słonecznym Brama Skokowa Beryll. W tym czasie, Saya, która zaczęła się obawiać, że ciągły wzrost napięcia w Konflikcie Terrańskim doprowadzi do pokonania jej ukochanego Argon Prime, została zmuszony z braku alternatywy do podjęcia nadzwyczajnych środków. Po zabiciu agenta Terran Leada Singera, dla ochrony, ona i jej mąż Sherman Hiatu uciekają na Ziemię, gdzie opracowują plan zniszczenia ostatniej linii obrony Ziemi, Torusa Aeternal.

Ostateczny akt

5 lutego 2948 Saya Kho i jej mąż wprowadzają swój plan w życie. Z pełną świadomością, że mogą zginąć w trakcie próby całkowitego zniszczenia Torusa Aeternal. W ostatniej chwili jednak, Saya, gorzko żałując tego, co zrobiła, nie chce ubrać skafandra i podczas ostatecznego przełamania się struktury Torusa zostaje wyrzucona w kosmos. Miała 30 ziemskich lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godne uwagi postacie historyczneIsemados Sibasomos Nopileos IVBiografia

Isemados Sibasomos Nopileos IV

Nopileos, podobnie jak jego brat z jaja Sissandras, jest bezpośrednim potomkiem Mikimadesa Isemadosa Sibasomosa IX, szanowanego dyrektora stoczni w sektorze Seizewell; a on z kolei był dzieckiem CEO Teladiańskiej Kompanii Ssuphandrosa Mikimadesa Isemadosa III.

Młodość

Od początku było jasne, że Nopileos, podobnie jak jego brat z jaja, będąc doskonałym genetycznym klonem dyrektora stoczni, a nawet CEO, będzie miał pewne cechy osobowości, które pozwolą mu osiągnąć poziom wyższy od średniej Teladian. Instruktorzy w jego Wylęgarni szybko zauważyli, że cechuje go ponadprzeciętna inteligencja i szybkość myślenia. Jednak byli pełni przerażenia widząc jego co najwyżej umiarkowane wyniki w zwykły dla Teladian dziedzinach życia - handlu, negocjacjach i zdobywaniu majątku: w skrócie, w tych, koniecznych Teladianinowi do osiągania zysku. Wszystkie próby, aby wyprowadzić go na prostą, spełzły na niczym. Nie oznacza to wcale, że Nopileos nie radził sobie na studiach: wręcz przeciwnie, nawet na takich kursach jak Maksymalizacja Zysków i Zarządzanie Finansami, uważany był za najlepszego studenta w 117 jazurze. Oznaczało to po prostu, że jego uwaga skierowana była gdzie indziej, na przedmioty, które były prowadzone tylko "na marginesie": takie jak historia, opieka nad dziećmi i astronawigacja. Zaobserwowano również jego "chorobliwą" (jak na Teladianina) pasję do Argońskiej nauki, oraz poczucie niepohamowanej żądzy przygód i lekceważenie niebezpieczeństwa.

Dojrzałość

W roku 546 NT, kilka mazur przed osiągnięciem pełnej dojrzałości, Nopileos zostaje wydalony z Wylęgarni po przekazania z konta Kompanii Teladiańskiej 18 miliardów kredytów na cele charytatywne mające wspierać sieroty Borońskie.

CEO zasugerował, że byłoby w interesie Nopileosa aby "odzyskał kapitał". W celu realizacji tego zadania pożycza młodzikowi swój własny, nowo dostarczony, Teladiański jacht pasażerski "Nyana's Fortune".

Mimo najlepszych chęci, Nopileos nigdy nie zrealizował zadania. Zachęcony przez obietnice przygód, zaniedbał główny cel.

Kolejne przygody

Młody Teladianin spotyka na swojej drodze pilota bojowego Elenę Kho oraz pilota testowego Kyle Brennana, zaraz po ich przybyciu do Wspólnoty Planety i szybko zaprzyjaźnia się z nimi. Jednak szczęśliwa gwiazda Nopileosa, Tealadiańki "Nyana's Fortune", zostaje zestrzelony nad pokrytą dżunglami planetą Nif-Nakh i rozbija się, pozostawiając samotnego Nopileosa w tropikalnym piekle, nie mającego nic do jedzenia i ściganego przez śmiercionośne gigantyczne owady oraz bandę szalejących Splitów.

Teladiańska Organizacja nie nastawiona na Zysk

W roku 550 NT Nopileos przeciwstawił się przewidywaniom dyrektora Kompanii Teladiańskiej i założył długo wymarzoną Teladiańską Organizację nie nastawioną na Zysk, nie wiedział, że jego dziadek, CEO, cały czas potajemnie udzielał mu wsparcia. Młody mężczyzna wkrótce znajduje wiarygodnych partnerów, którzy mu pomagają, szczególnie Yolandals i Argoński naukowiec Dr Siobhan Norman.

Początkowo siedziba znajduje się w sektorze Ianamus Zura. Później, z powodów finansowych FTNO (First Teladi Non-profit Organisation - Teladiańska Organizacja nie nastawiona na Zysk) przenosi się do sektora Hewa, gdzie zajmuje luksusowy lokal w tym samym budynku, który zajmuje ICSCS.

Niezwykła przyjaźń

Z biegiem czasu, rozwija się przyjaźń między Nopileos a Dr Siobhan Inja Normanem. Ich pierwsze spotkanie odbyło się w dziwnych okolicznościach, kiedy to jako pierwszy Argoński naukowiec odwiedziła ona Ianamus Zura, zaginioną, ale odnalezioną macierzystą planetę Teladian. Tuż po tym pierwszym spotkaniu Nopileos odkrył, że Siobhan Norman była wyjątkowo długowieczna, nawet jak na Teladiańskie warunki: ta nietypowa sytuacja pozwala na rozwój wyjątkowych relacji między nimi.

W roku 562 NT dziadek Nopileosa, Przewodniczący Teladi firmy, ogłosił swoje plany przejścia na emeryturę. Jako głównego kandydata na swoje stanowisko wskazuje Nopileosa. Mimo, że ostatnie stazurys przyniosło umiarkowanie progresywne perspektywy wśród rasy Teladian, jako całości, przyjęcie stanowiska prezesa wymagałoby od Nopileosa porzucenie podobnego stanowiska w FTNO. To nie była decyzja łatwa do podjęcia i którą należało zlekceważyć.

Późniejsze życie

Po wybuchu Konfliktu Terrańskiego, Nopileos szuka schronienia w Układzie Słonecznym i odgrywa tam ważną rolę w czasie Drugiej Wojny z Terraformerami. Nic nie wiadomo o jego dalszych losach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godne uwagi postacie historyczneSiobhan Inja NormanBiografia

Siobhan Inja Norman

(* 76-458, Argon Prime) Naukowiec Argoński wyjątkowo długowieczny.

Dzieciństwo i młodość

Siobhan Inja Norman była jedynym dzieckiem z zakontraktowanego małżeństwa Miran Dirwin, technika rolniczego i Klaudija Norman, urzędnika w rządzie Argońskim.

Zaraz po urodzeniu Siobhan Argoński rząd postanowił, że jej rodzice przeniosą się do nowo powstałej kolonii na Księżycu Harrisona. Jej pełne przygód dzieciństwo upłynęło pod znakiem wcześnie rozbudzonej pasji, prawie gorączkowej, do nauki i historii naturalnej. Kiedy miała 15 jazur, naturalnym krokiem był wybór, aby kontynuować studia na Instytucie Politechnicznym Federacji Argońskiej w Argon Prime.

Z matki na córkę

Pod koniec pierwszego semestru w Instytucie, Siobhan wraca na Księżyc Harrisona z krótką wizytą do swoich rodziców. To wtedy po raz pierwszy zauważa, coś niepokojącego: podczas gdy jej matka wydawała się fizycznie jedynie trochę starsza niż poprzednio, jej ojciec wydaje się starzeć w zwykły sposób. Dopiero po dwóch latach Siobhan uświadamia sobie prawdę, że Klaudija jest nosicielem genu długowieczności neIV/732; a ponieważ gen dominujący zawsze przekazywany jest z matki na córkę, ona też była nosicielem genu długowieczności. Cały dotychczasowy światopogląd Siobhan legnie w gruzach w tej chwili, wkrótce potem, po gwałtownej kłótni z matką wyjeżdża z Księżyca Harrisona, aby nigdy tam nie wrócić.

Od tego czasu związała całe swoje życie z Instytutem Politechnicznym Federacji Argońskiej

W Instytucie zdobywa podwójny doktorat w dziedzinach astrofizyki i fizyki kwantowej: jej ścisły umysł i determinacja od najmłodszych lat, aby stać się ekspertem w wybranych przedmiotach dało efekt w postaci dużej pracy, która stanowiła podstawę do ponownego zdefiniowania całego pola nauki. Ponadto postulowała niezmienność NGQ (znanego również jako prawa Normana). W tym czasie zawiera na krótko umowę małżeńską z młodym astrofizykiem dr Ruuf Vondrianem. Małżeństwo jest bezdzietne.

Życie osobiste

Jazurę później i bez wyraźnego powodu, Siobhan wycofuje się całkowicie z życia publicznego i środowiska naukowego. Zawiera nowy kontrakt małżeński i zakłada rodzinę, ale dwanaście lat później jej partner i ich dwaj synowie giną w tragicznym wypadku sportowych. Córka Siobhan, Deidre, która także jest nosicielem genu neIV/732 i długowieczna, obarcza swoją matkę całkowitą odpowiedzialnością za wypadek i z dnia na dzień opuszcza dom w którym się wychowała.

Stracone lata

Traumatyczne przeżycia i ogromne poczucie winy, powodują, że na przestrzeni wielu jazur Siobhan stacza się coraz głębiej i głębiej na dno społeczeństwa. W tym czasie zaczyna nadużywać leków, twierdząc, że jej życie dobiega końca.

Zmuszona do konfrontacji z własnym charakterem, zaczyna powoli rekonstruować swoje życie po tym jak otrzymuje prośbę o pomoc, bezpośrednio od rządu Federacji Argońskiej.

Późniejsze życie

Po wydarzeniach w sektorze Black Hole Sun i pojawieniu się statków TF/CPU #efaa i #deff, Siobhan jeszcze raz odwraca się od życia publicznego i spędza kilka spokojnych lat na Teladiańskiej planecie Ianamus Zura. To tu będzie się spotykać i ostatecznie nawiąże bliższą przyjaźń z Isemados Sibasomos Nopileos IV.

Na jej setne urodziny odwiedza ją córka Deirdre, która zdecydowała się w końcu wybaczyć matce. Wszelkie ślady po tych dwóch kobietach zaginą podczas zamieszania wokół upadku Wspólnoty Planets.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godne uwagi postacie historyczneTebathimanckattBiografia

Tebathimanckatt

(* 477 NT, Paranid Prime)

Kapłan Paranidiański, żołnierz i matematyk; posiada stopień Kontradmirała.

Wprowadzenie

Tebathimanckatt został wygenerowany w roku 477 NT z genów bezpośredniego agenta Pontifexa Maximusa Paranidian i dziesięciu innych dawców genów.

Po osiągnięciu pełnej dojrzałości w 491 NT przeobraził się w kokon i został umieszczony w składzie, aż został przebudzony w 546 NT do indoktrynacji przed jego wejściem do służby.

Kampania Xenońska

Tebathimanckatt po raz pierwszy brał czynny udział w działaniach jako członek załogi statku podczas polowania na Kyle Brennana i X-Shuttle, który wygenerował nieznaną "anomalię" w Paranidiańskiej przestrzeni sygnalizującą jego przybycie do Wspólnoty Planet. Wkrótce potem, w czasie kampanii Xenońskiej, został awansowany do stopnia kapitana i rozpoczął służbę jako pilot myśliwca.

Poza linią wroga

Awaria silnika zmusza Tebathimanckatta do lądowania na Darehitorimo, planecie znajdującej się w sektorze przestrzeni znanym jako Xenon Refuge. Wkrótce potem Brama Skokowa w tym systemie zostaje wyłączona, pozostawiając go opuszczonego, jako jedynego Paranidianina z Floty Koalicji, na tyłach wroga.

Trzy miesiące zajęło Tebathimanckattowi naprawienie uszkodzonego statku. W tym czasie poznał Elenę Kho i Kyle Brennana; którzy podobnie jak on, na statku AP Telstar zostali uwięzieni w trakcie odwrotu. Nawiązuje również nić przyjaźni z młodym Yoshiko Nehla, którego rodzina z niepokojem oczekuje na reaktywację bramę skokową.

Ciąg niefortunnych zdarzeń

Kiedy Brama Skokowa powróciła do stanu on-line, Tebathimanckatt, nie zdając sobie sprawy, że ludzie przy Bramie usiłowali ją reaktywować, zaatakował ich, jednak jego myśliwiec został poważnie uszkodzony, gdy AP Telstar otworzył ogień w celu obrony.

Tebathimanckatt był w stanie dolecieć uszkodzonym statkiem do statku CPU #efaa, który na szczęście był w pobliżu, ale rozbił się podczas próby dokowania, ale większość części statku dotarła do doku cumowniczego.

Otchłanie kosmosu

Uwięzionemu na pokładzie świadomego statku CPU #efaa, który był na kursie do opuszczenia galaktyki, nie pozostało nic innego jak przejść w stan hibernacji w kokonie. Piętnaście jazur później, statek CPU #efaa znajdują i wchodzą na pokład Ser Alman Jonfersonand, oraz dorosły już Yoshiko Nehla, więc wojownik Paranidian powraca do życia.

Po osiągnięciu Obłoku Świadomości, Tebathimanckattowi udało się zebrać trzy kuliste sfery Komputronium, a tym samym przechwycić niektóre istoty Starożytnych, które istniały w Obłoku. Chwilę później on i jego towarzysze wrócili do Wspólnoty Planet, a jedną z trzech sfer przekazał Yoshiko Nehla jako prezent.

Nominacja na Kotradmirała

W zamian za ofiarowanie Pontifexowi Maximus Paranidia dwóch sfer zawierających Komputronium, które poźniej będa znane pod nazwą Mówiących Relikwii, Tebathimanckatt zostaje wyniesiony do rangi Kontradmirała i powierzone zostaje mu dowództwo Trzeciej Armady Imperium Paranidian. Jego pierwszym poważny działaniem było zdobycie od Wolnej Ligi Hatikvah planety Hewa, które mimo błędnej strategii udało się jednak.

Druga Wojna z Terraformerami

Otrzymawszy od Pontifexa Maximus Paranidia zlecenie odebrania trzeciej sfery komputronium, Tebathimanckatt osiąga Układ Słoneczny na krótko przed tym jak wszystkie Bramy Skokowe we Wspólnocie Planet wyłączają się. Podczas wojny spotyka ponownie Elenę Kho: obydwoje ostatecznie pogodzą się ze sobą.

On, wraz z załogą jego galeonu, PP Rohbandhain, zostaje uwięziony w Układzie Słonecznym w czasie Drugiej Wojny z Terraformerami. Udaje mu się stłumić bunt na pokładzie statku i współpracuje ze swoją starą znajomą, Eleną Kho, aby znaleźć sposób na ocalenie Ziemi przed flotą Terraformerów.

Ostatnie dni

Działając na podstawie decyzji podjętych przez Trinity, Tebathimanckatt nakazuje, aby statek wylądował na plutoidzie Pele. Cała załoga poddaje się hibernacji w kokonach. To z własnego kokonu, Kondradmirał zostaje wezwany do przyłączenia się do Starożytnych w Obłoku Świadomości.

Tebathimanckatt odnotowano w księgach historii Ziemi jako jednego z Obrońców Układu Słonecznego, ale przez wieki pamięć o nim powoli ginie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychFederacja ArgońskaArgon Prime

Średnia doba słoneczna

24h 02m 02s

Promień

5961 km

Grawitacja

9,16 m/s2= 0,94 g

Sektor

Argon Prime

Gwiazda

Sonra

Główny świat Federacji Argońskiej i miejsce siedziby jej rządu, Argon Prime jest czwartą planetą gwiazdy Sonra i została nazwana przez bohatera Nathan R Gunne. Argon Prime posiada na stabilnej orbicie księżyc, Luna. Średnia temperatura powierzchni tego świata typu ziemskiego, jest umiarkowana i wynosi 17 C.

Uważane za stolicę zarówno samej planety jak i Fedracji Argońskiej jako całości, piękne miasto Argonia City jest położone na wybrzeżu jednego z głównych zbiorników wodnych tego świata, Morza Japońskiego.

Jednym z bardziej interesujących cech tej planety, są jej ekspansywne oceany słodkowodne, które intrygowały geologów przez długi czas.

Desolus IV

Średnia doba słoneczna

14h 29m 55s

Promień

4216 km

Grawitacja

6,48 m/s2 = 0.66 g

Sektor

-

Gwiazda

Glau

Jeden z głównych światów w Federacji Argońskiej, Desolum IV jest czwartą planetą w sektorze gwiazdy Glau, która jest gazowym gigantem zwanym, potocznie i niejasnych powodów, "Sierżantem Pepperem".

Chociaż Desolum IV znajduje się dokładnie w ekosferze jego gwiazdy, nie posiadał ani życia, ani odpowiedniego składu atmosfery, dopóki nie został pośpiesznie terraformowany przez Teladian w ziemskim roku 2730 na zlecenie Federacji Argońskiej. Ten akt przyczynił się do przyjęcia Teladian jako pełnoprawnych członków Wspólnoty Planet.

Ledda

Średnia doba słoneczna

31h 09m 09s

Promień

6142 km

Grawitacja

9,44 m/s2= 0,97 g

Sektor

Cloudbase

Gwiazda

Wolke B

Ledda jest drugą planetą w sektorze Wolke B. Została nazwana na cześć odkrywcy Emily Ledda, który jako pierwszy stworzył mapę tego świata w ziemskim roku 2419 i odkrył, że istnieje już na planecie życie, które jest genetycznie podobne do, ale jednak różne, gatunków żyjących w świecie Królestwa Borońskiego.

Przypuszcza się, że Ledda została odwiedzona około dwóch milionów lat temu przez Pomocników, rasę, która odegrała znaczącą rolę w historii rasy Boronów.

Dzisiaj Ledda jest członkiem Federacji Argońskiej. Z populacją liczącą tylko cztery miliony Argonów i około 600.000 członków innych ras, jest to jedna mało liczących się koloni Federacji.

Ringo Moon

Średnia doba słoneczna

144h 14m 43s

Promień

5559 km

Grawitacja

8,54 m/s2 = 0,87 g

Sektor

Ringo Moon

Gwiazda

Glau

Czasami nazywany "Ringo's Moon", świat ten jest jednym z czterech ciał wielkości planety krążących wokół gazowego giganta znanego jako "Sierżant Pepper". Choć technicznie rzecz biorąc jest to "tylko" księżyc, jednak ze względu na jego rozmiar jest tradycyjnie wymieniany w większości katalogów jako planeta.

Jego średnia temperatura powierzchni wynosi nieco poniżej 13C.

Jego skomplikowana orbitalna ścieżka wokół "Sierżanta Peppera" i Glau, w połączeniu z wpływem jego trzech siostrzanych księżyców, powoduje, że na świecie tym występują silne siły pływowe. Być może wynikiem tego jest geologicznie niezwykła jednolitość, jak dla ciała niebieskiego tej wielkości, bez oceanów i dużych jezior obecnych na powierzchni.

Z populacją liczącą tylko 1,1 milionów Argonów i około dwunastu tysięcy przedstawicieli innych ras, nie ma on znacznego potencjału wzrostu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychKrólestwo BorońskieElysium

Średnia doba słoneczna

-16h 39m 09s

Promień

4821 km

Grawitacja

8,41 m/s2= 0,76 g

Sektor

Mists of Elysium

Gwiazda

Noreya

Około dwóch miliardów lat temu planeta ta zderzyła się z innym obiektem wielkości planety. Efektem tej kolizji jest to, że świat ten, szósta planeta gwiazdy Noreya, obraca się wokół własnej osi w kierunku przeciwnym niż inne planety w systemie.

Świat ma średnią temperaturę powierzchni zaledwie 9 Celsjusza, ale jest zadbanym i bogato pokrytym rdzenną florą, która wydaje się dobrze przystosowana do życia na takiej zimnej planecie.

Elysium jest częścią Królestwa Borońskiego, ale wyjątkowym, nie zamieszkanym przez przedstawicieli innych ras. Dokładna populacja Boronów nie jest znana, ale ze względu na ograniczoną dostępność wody szacuje się ją na prawdopodobnie nie więcej niż tysiąc milionów.

Jamshala

Średnia doba słoneczna

154h 55m 27s

Promień

3001 km

Grawitacja

4,61 m/s2= 0,47 g

Sektor

Depths of Silence

Gwiazda

Tryan

Jamshala, czyli planeta Tryan I w sektorze Depths of Silence, jest członkiem Królestwa Borońskiego i pomimo małego promienia i długiego dnia, jest nie tylko największą kolonię Borońską, ale również największą kolonią wśród wszystkich innych ras, dzięki temu, że jej powierzchnia jest prawie w całości pokryta wodą.

Około 21 miliardów Boronów nazywa ten oceaniczny świat swoim domem, podobnie jak 15 milionów członków innych ras, którzy żyją na kilka małych połaciach ziemi, które wznoszą się wystarczająco wysoko nad wodami.

Jamshala jest siedzibą Second Council, jednej z części rządu Borońskiego, posiadającej prawo veta.

Nishala

Średnia doba słoneczna

39h 10m 18s

Promień

7171 km

Grawitacja

11,02 m/s2= 1,13 g

Sektor

Kingdom End

Gwiazda

Eo

Ten świat, znany również jako Boron Prime, lub Eo II w sektorze Kingdom End, jest rodzimą planetą wodnego, pacyfistycznego gatunku - Boronów.

Atmosfera tej planety składa się prawie z czystego amoniaku i jako taka jest całkowicie wroga dla gatunków oddychających tlenem, również bagna, które pokrywają kilka nisko położonych połaci lądu, są nasycone równie toksycznymi związkami. Oceany tego świata również zawierają te toksyny, ale rodzime gatunki, w tym Boroni, są przystosowane do tego.

W oceanach tego świata żyje 61 miliardów, liczba większa od populacji wszystkich innych ras Wspólnoty Planet razem wziętych.

Myadedisha

Średnia doba słoneczna

06h 52m 51s

Promień

6666 km

Grawitacja

10,24 m/s2= 1,05 g

Sektor

Rolk's Drift

Gwiazda

Nash Eo

Poprzez bombardowanie planety asteroidami bogatymi w wodę, aż cała sucha ziemia została zalana, Boronom udało się stworzyć ten oceaniczny świat, będący czwartym ciałem krążącym wokół gwiazdy Nash Eo w sektorze Rolk's Drift.

Niewielkie sezonowe wahania powodują znikome zmiany od średniej temperatury powierzchni, która jest nieco zimna i wynosi około 12 C.

Ten świat był pozbawiony rodzimych form życia w jakiejkolwiek postaci. Cała flora i fauna w oceanie pochodzi od osobników pierwotnie przywiezionych z ojczyzny Boronów, Nishali.

Nic więc dziwnego, że populacja składa się wyłącznie z Boronów i liczy około dziewięciu miliardów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychImperium ParanidiańskieWirband

Średnia doba słoneczna

44h 12m 56s

Promień

12912 km

Grawitacja

19,84 m/s2= 2,03 g

Sektor

Trinity Sanctum

Gwiazda

Might of Faith

Posiadając oficjalną nazwę Might of Faith III w sektorze Trinity Sanctum, planeta ta była pierwszym światem odkrytym przez Paranidian i posiadającym wszelkie podobieństwa do planety Paranid Prime.

Jest także całkowicie bezużyteczna dla każdej innej rasy, posiada średnią temperaturę powierzchni 56 Celsjusza, grawitację 2 g, mało dostępnej wody i nie występują na niej żadne zasoby naturalne.

W ziemskim roku 2372 zbudowano tutaj grobowiec Śpiącego Pontifexa: od tego czasu, ta nieistotna skalna planeta jest niedostępne dla wszystkich, poniżej rangi Kapłana Potrójnie Narodzonego.

Paranid Prime

Średnia doba słoneczna

68h 19m 57s

Promień

14313 km

Grawitacja

21,99 m/s2= 2,25 g

Sektor

Paranid Prime

Gwiazda

Reborn to Life

Paranid Prime (Eighth Eye) jest to nazwą zarówno ósmej planety gwiazdy Reborn to Life jak i sektora, w którym się znajduje. Jest to także rodzima planeta Paranidian.

Jej średnia temperatura powierzchni wynosząca 61 Celsjusza, sprawia, że jest to najbardziej gorący i suchy świat jaki jest zamieszkały we Wspólnocie Planet; to, w połączeniu z długim dniem, jest przyczyną ciągłych silnych huraganów wiejących wzdłuż całej długości terminatora. Jej powierzchnia jest pokryta prawie w całości przez pomarańczowy piasek, gdzieniegdzie widać tylko resztki łańcuchów górskich owiewanych pustynnymi burzami.

Około czterech miliardów Paranidian mieszka w sieci tuneli znajdujących się głęboko pod powierzchnią, która jest prawie nie używana i pozostaje nieskażona jakimikolwiek oznakami cywilizacji.

Seventh Eye

Średnia doba słoneczna

23h 04m 02s

Promień

6330 km

Grawitacja

9,73m/s2= 0,99 g

Sektor

Paranid Prime

Gwiazda

Reborn to Life

Seventh Eye jest siódmą planetą okrążającą gwiazdę w sektorze Paranid Prime i najjaśniejszym obiektem widocznym na nocnym niebie tego systemu. Jest to jałowa skała nie mająca ani pola magnetycznego, ani atmosfery, pozostawiająca całkowicie na łasce promieniowania kosmicznego.

"Podbój" Seventh Eye jest postrzegany jako pierwszy prawdziwy triumf Paranidian po rozpoczęciu lotów kosmicznych w wydarzeniu zwanym przez Paranidian jak "Rekultywacja nieba".

Do dziś ten moment jest upamiętniony przez wielką grudę stali szlachetnej pochodzącą z tamtej planety, która wisi nad tronem Pontifex Maximus Paranidia; legenda głosi, że koniec Imperium Paranidian przyjdzie gdy skała z Seventh Eye spadnie i zabije Pontifexa.

Sentuie

Średnia doba słoneczna

11h 26m 49s

Promień

10870 km

Grawitacja

16,7 m/s2= 1,71 g

Sektor

-

Gwiazda

Soul's Well-being

W ziemskim roku 2201 świat ten został przejęty przez Imperium Paranidian. Znany również jako Soul's Well-being V, był on pierwszą planetą poza własnym systemem, zajętą przez Paranidian.

Średnia temperatura powierzchni wynosi około 13 C. Istnieje znaczne zróżnicowanie powierzchni, od szerokich mórz na wysokich pasmach górskich skończywszy. Na rozległych obszarach podzwrotnikowych lasów występuje także; najbardziej popularny gatunek, Drzewo Płaczu, które jest źródłem drewna, bardzo wysoko cenionego we Wspólnocie Planet za jego niezwykłą wytrzymałość.

Znajduje się też na tej planecie ogromna Katedra wykuta w skałach jednego z głównych łańcuchów górskich, w której miliony Paranidian drzemią w kokonach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychWolne Państwo SolaraAldrin

Średnia doba słoneczna

23h 31m 41s

Promień

6510 km

Grawitacja

10 m/s2= 1,02 g

Sektor

Aldrin

Gwiazda

Solara

Nazwa pochodzi od nazwiska kosmonauty z wczesnego okresu podboju kosmosu przez Ziemian, Aldrin jest drugą planetą w systemie gwiazdy Solara, tę samą nazwę nosi sektor, w którym znajduje się gwiazda.

Jej biosfera jest zaskakująco podobna do ziemskiej: razem z Ziemią, Argon Prime i Perfect X, stanowi coś co jest określane nazwą "czterech błękitnych pereł".

Ponad trzysta ziemskich lat temu Aldrin odłączył się od Federacji Argońskiej i wyłączył swoją Bramę Skokową: główną rolę w tych wydarzeniach odegrała ówczesna dożywotnia gubernator Anthea Demetres.

Po reaktywacji Bramy Skokowej podczas Konfliktu Terrańskiego, Aldrin odegrał spore znaczenie w wydarzeniach militarnych i politycznych, ale nadal nie zmienił swojej decyzji i nie przyłączył się do Federacji Argońskiej.

Armstrong

Średnia doba słoneczna

19h 27m 50s

Promień

4329 km

Grawitacja

6,65 m/s2= 0,68

Sektor

Aldrin

Gwiazda

Solara

Świat ten jest planetą gwiazdy Solara w sektorze Aldrin. Nie posiada on stałej orbity wokół gwiazdy Solara lecz okrąża ją po spirali: symulacje pokazują, że zderzy się z powierzchnią gwiazdy w ciągu najbliższych 100 milionów lat.

Jest ona niezamieszkana. Mimo, że nie ma atmosfery, to jest bardzo bogata w zasoby naturalne, szczególnie metale, znaczące złoża nividium (platyny) zostały wykryte pod jego powierzchnią.

W rezultacie, w roku ziemskim 2938 Kompania Teladiańska zaoferowała Wolnemu Państwu Solara rekordową sumę kredytów w zamian za prawa do zasobów mineralnych całej planety. Oferta została odrzucona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychWielki Patriarchat SplitówNif-Nakh

Średnia doba słoneczna

21h 22m 00s

Promień

6340 km

Grawitacja

9,74 m/s2- 1 g

Sektor

Patriarch's Keep

Gwiazda

Noh-tha

Nif-Nakh jest drugą planetą gwiazdy Noh-tha w sektorze Patriarch's Keep. Posiada dwa księżyce na podwójne orbicie, Woltrar i Rinin.

Jej nazwa tłumaczy się jako "ropiejące rany": oglądana z orbity, planeta wygląda, jakby została zraniona przez złego drapieżnika, pokryta jest głównie przez gęstą, ciemnozieloną dżunglę, przerywaną tylko tu i tam przez obszary kilku małych krwistoczerwonych oceanów i rozległe prerie pokryte równie czerwoną trawą. Czerwone zabarwienie zarówno wody jak i trawy jest spowodowane przez mikroorganizmy. Pozyskanie zwierząt na tej planecie, składa się w większości z dużych owadów i gatunków wodnych.

W ścisłym tego słowa znaczeniu, świat ten nie jest oficjalnie kolonią Splitów. Jest domem dla Patriarchy Wszystkich Splitów i jego dworu, czyli około 2000 Splitów, żaden przedstawiciel innej rasy tu mieszka.

Lho-Ingtar

Średnia doba słoneczna

-136h 05m 54s

Promień

7740 km

Grawitacja

11,89 m/s2 = 1,22 g

Sektor

Tharka's Sun

Gwiazda

Tharka-ghan

Jest to jeden z trzech głównych światów Wielkiego Patriachatu Splitów. Jego właściwa nazwa to Tharka-ghan IV w sektorze Tharka's Sun. Ze średnią temperaturą powierzchni tylko 7 Celsjusza, a około 18% jej powierzchni jest bardzo nietypowe jak dla kolonii Splitów: jednak prawie trzy miliardy Splitów żyje tu.

Lho-Ingtar uważany jest przez Wielkiego Patriarchę za bastion kultury Splitów, tylko "prawdziwi wojownicy" pochodzą z tego świata, są oni zazwyczaj bardziej umiarkowani w naturze, szczególnie w pogardzie. W przeciwieństwie do większości kolonii Splitów, Lho-Ingtar nie podlega w pełni kontroli Patriarchy, ale jest zarządzany przez Radę Sędziów, podmiot w charakterze podobny do Kompanii Teladiańskiej, oraz o podobnej mocy prawnej, która do tej pory przetrwała próby zniszczenia jej przez Patriarchat. Historycy innych ras przewidują, że ten świat będzie pomocny w pozytywny rozwój Splitów.

Kasum IV

Średnia doba słoneczna

15h 55m 48s

Promień

6210 km

Grawitacja

9,54 m/s2= 0,98 g

Sektor

Rhonkar's Clouds

Gwiazda

Kasum-ghan

Kasum IV, czwarta planeta gwiazdy Kasum-ghan w sektorze Rhonkar's Clouds, jest światem typu ziemskiego ze średnią temperaturą powierzchni 14 C.

Z wyjątkiem dwóch dużych lądów, z których tylko jeden jest zamieszkany, cała powierzchnia tego świata pokryta jest wodą, tworzącą jeden wielki ocean.

Cała gospodarka tej planety opiera się na uprawie rośliny zwanej jako jabal, na której kwiaty jest duże zapotrzebowanie na terytorium Wspólnoty Planet, ale nie można jej zbierać mechanicznie. Kasum IV jest jedną z planet będących pod kontrolą Rady Sędziów, Splickiego konsorcjum handlowego, które zleca funkcjonowanie tego świata Kompanii Teladiańskiej; ta zaś z kolei zatrudnia lokalnych Argonów do zbiorów jabal.

Hodie

Średnia doba słoneczna

nieznana

Promień

nieznany

Grawitacja

nieznana

Sektor

nieznany

Gwiazda

nieznana

Hodie jest zagubioną, prawdziwą ojczyzną Splitów, jej dokładna lokalizacja została dawno zapomniana, a jej historia istnieje tylko we fragmentach mitów i starożytnych tradycjach.

Splici żyli na tym świecie na długo przed ich początkiem podróży kosmicznych: zgodnie z tradycją, potężny i gniewny władca mieszkał w niebie Hodie i loty w kosmos wymagały wielkiej odwagi, by stanąć przed nimi. Ta planeta, bogata w zasoby naturalne, widziała krótkie okresy kruchego pokoju przeplatane przez długie, bratobójcze, krwawe i chaotyczne wojny. Wreszcie, w czasach Patriarchy Ghus t'Gllt, spokój trwał na tyle długo, aby nauka i technika umożliwiły rozwinięcie przez Splitów technologii jądrowej. Po jego śmierci, nieuchronny konflikt zmienił Hodie w radioaktywną pustynię; tylko kilku Splitów uszło z życiem, uciekając w przestrzeń kosmiczną, niosąc ze sobą nienawiść do gwiazd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychKompania TeladiańskaIanamus Zura

Średnia doba słoneczna

26h 04m 39s

Promień

5817 km

Grawitacja

8,94 m/s2= 0,91 g

Sektor

Ianamus Zura

Gwiazda

Ianamus Zura

Ianamus Zura to nazwa gwiazdy, sektora, w którym gwiazda się znajduje, oraz dziewiątej planety na orbicie wokół tej gwiazdy. Jest to również prawdziwa ojczyzna Teladian, która była zaginiona przez około 800 lat po rekonfiguracji Sieci bram Skokowych w ziemskim roku 2146. Przeważnie umiarkowany klimat pozwolił na rozwój różnego rodzaju flory i fauny, która zamieszkuje rozległe bagna i płytkie, ciepłe morza, które są charakterystyczne dla tego świata i są otaczane dużą opieką przez mieszkańców.

Ważną cechą tego świata jest jego zorza polarna, która czasami otacza całą planetę, wywołują ją okresowe wzrosty poziomu ilości cząstek naładowanych przynoszonych przez wiatr słoneczny.

Prawie dwa miliardy Teladian i czternaście milionów członków innych ras nazywa Ianamus Zura swoim domem.

Nividereos

Średnia doba słoneczna

07h 44m 08s

Promień

5710 km

Grawitacja

8,77 m/s2= 0,9 g

Sektor

Company Pride

Gwiazda

Company Pride

Ze średnią temperaturą powierzchni minus 110 Celsius, Nividereos, jedenasta planeta gwiazdy Company Pride, jest jednym z najzimniejszych znanych, zamieszkałych światów. Wszyscy jej mieszkańcy żyją pod ziemią, gdzie Teladiańscy koloniści dawno temu stworzyli rozbudowaną sieć tuneli.

Nividereos jest domem dla wielu Teladiańskich Wylęgarni i Kompleksów Szkół Finansowych. Wylęgarnie te nie uważają się za konkurencję dla elitarnych Wylęgarni na Platinum Ball, tu składają jaja członkowie mniej zamożnych rodzin Teladiańskich.

Nie wiadomo czy jakieś dzieci innych ras pobierają nauki w Szkołach Finansowych tutaj, choć jest to możliwe tak długo, jak długo są gotowe do zaangażowania się w program nauczania Teladian.

Platinum Ball

Średnia doba słoneczna

19h 03m 01s

Promień

6878 km

Grawitacja

10,57 m/s2= 1,08 g

Sektor

Company Pride

Gwiazda

Company Pride

Platinum Ball jest siódmą planetą gwiazdy Company Pride w sektorze o tej samej nazwie i jest uważana za główny świat Kompanii Teladiańskiej. Ma trzy małe księżyce.

Planeta ma balsamiczny, prawie subtropikalny klimat ze stałą, średnią temperaturą powierzchni 17 C. Mimo, że około 80% jej powierzchni pokryta jest wodą, istnieje na niej wiele archipelagów i dwa większe kontynenty, Ebelon i Holmaseos.

Ostatni z nich jest popularnym miejscem wakacji dla wielu Argonów, oraz jest także miejscem planetarnych Wylęgarni.

Mówi się, że Platinum Ball jest planetą dostosowaną do życia i terraformowaną przez nieznaną osobę trzecią: jednak nie było nigdy zainteresowania publicznego, na tyle dużego, aby przeprowadzić badania w celu udowodnienia tego twierdzenia. Podobnie, nigdy nie zbadano możliwości istnienia generatorów atmosfery na biegunach planety.

Compound Interest

Średnia doba słoneczna

16h 18m 09s

Promień

4517 km

Grawitacja

6,94 m/s2= 0,71 g

Sektor

Maximum Net Yield

Gwiazda

Nemeredas

Ta karłowata planeta jest 48 na orbicie wokół gwiazdy Nemeredas w sektorze Maximum Net Yield.

Pomimo średniej temperatury powierzchni minus 120 stopniach Celsjusza i nie posiadania stałych osiedli, planeta ta, jest na drugim miejscu, jeśli chodzi o znaczenie, po Platinum Ball, jest najbardziej chronionym ze wszystkich światów w Kompani Teladiańskiej.

Powód tego jest prosty: Jest to lokalizacja Zarządu Spółki oraz miejsce, gdzie wszystkie jej aktywa są przechowywane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychTerranieEris

Średnia doba słoneczna

26h 00m 00s

Promień

1200 km

Grawitacja

0,77 m/s2= 0,08 g

Sektor

Kuiper Belt

Gwiazda

Słońce / Rabinowitz

Eris to karłowata planeta, albo inaczej plutoida w systemie gwiazdy Słońce: w systemie tym znajduje się Ziemia , planeta rodzinna Terran, Argonów i rasy z Aldrin.

W ziemskim roku 2546 rozpoczęto terraformowanie wówczas martwego świata. 110 lat później, pierwsza faza została zakończona. Sztuczne słońce, Rabinowitz, zostało umieszczone na orbicie dostarczając światło i tworząc na plutoidzie klimat tropikalny, a warstwa nanocząstek (tzw "mgła użyteczności") otacza Eris na wysokości 800 kilometrów, aby zapobiec wygenerowanej atmosferze ucieczkę w przestrzeń.

Żyje tu około 60.000 mieszkańców, głównie w okolicy sztucznego Morza Północnego, składających się z mieszaniny Terran i urodzonych na Eris. Również USC posiada tutaj swoją bazę.

Haumea

Średnia doba słoneczna

03h 55m 00s

Promień

1100/550 km

Grawitacja

-

Sektor

Kuiper Belt

Gwiazda

Słońce

Plutoida jest członkiem Państwa Terran, w 23 wieku Haumea stała się główną bazą i stocznią United Space Command (USC).

Po sześciuset lata obecności wojskowej, świat ten został całkowicie dostosowany do wymagań militarnych, z ogromnym podziemnym kompleksem stworzonym dla stoczni i zespołów badawczych. W ścisłym centrum Haumei powstała jama doskonale kulista, o średnicy czterech kilometrów, posiadająca atmosferę, w celu zapewnienia środowiska szkoleniowego z zerową grawitacją.

Haumea jest militarnym odpowiednikiem Eris. Stacjonuje tu stały garnizon składający się z 114,000 żołnierzy, operujących wyłącznie w Układzie Słonecznym.

Mars

Średnia doba słoneczna

24h 37m 22s

Promień

3396 km

Grawitacja

3,69 m/s2= 0,36 g

Sektor

Mars

Gwiazda

Słońce

Czwarta planeta w Układzie Słonecznym, Mars jest uważany przez Terran jako jeden z głównych światów. Jego średnia temperatura powierzchni wynosi minus 55 stopni Celsjusza: jednak w zamieszkanej strefie, głęboko w rowie zwanym jako Valles Marineris temperatura powietrza nie spada poniżej 20 C. Podobnie jak na Eris, "mgła użyteczności" zapobiega przed ucieczką cienkiej warstwy atmosfery; jednak, w odróżnieniu od Eris temperatura nie jest otrzymywana dzięki sztucznemu słońcu, ale z ciepła odpadowego z przemysłu znajdującego się w jedynej koloni na Marsie, Twelvetowns.

Twelvetowns jest największym miastem w historii ludzkości. Jego nazwa odzwierciedla dokładnie jego historię: pierwotnie, miasto to było tylko dwunastoma małymi stanowiskami badawczymi rozsianymi wzdłuż Valles Marineris. W ciągu 800 lat liczba osadników stale rosła i w końcu stanowiska połączyły się i stworzyły megacity, którym jest dziś Twelvetowns, ze 120 mln mieszkańcami.

Wenus

Średnia doba słoneczna

-243d 4h 26m 24s

Promień

6051 km

Grawitacja

8,87 m/s2= 0,91 g

Sektor

Wenus

Gwiazda

Słońce

Wenus jest drugą planetą w Układzie Słonecznym. Ze średnią temperaturą powierzchni 464 stopni Celsjusza, oraz ciśnieniem atmosferycznym 92 bar, jest to jedna z najbardziej niedostępnych, wszystkich znanych planet podobnych do Ziemi. Początkowe plany terraformowania zostały odwołane po zakończeniu Projektu Terraformowania, ponieważ uważane były za niemal niemożliwe do przeprowadzenia przy użyciu konwencjonalnych metod.

W ziemskim roku 2881, rozpoczęto Terraformowanie Wenus. Kilka platform zostało umieszczonych w górnych warstwach atmosfery, gdzie utrzymują się dzięki ogromnym balonom wypełnionych gazem, z których projekt terraformowania jest przeprowadzany. Całkowity czas realizacji projektu szacowany jest na 2500 lat.

Około 45.000 Terran żyje i pracuje w tych delikatnie dryfujących miastach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychWolna Liga HatikvahFiji

Średnia doba słoneczna

22h 16m 02s

Promień

6378 km

Grawitacja

9,80 m/s2= 1 g

Sektor

The Hole

Gwiazda

Ouija

Czwarta planeta gwiazdy Ouija w sektorze Hole, Fiji jest jednym z światów należących do Wolnej Ligi Hatikvah, konfederacji neutralnych planet.

Wraz z siostrzanym światem Hewa, Fiji jest jednym z "HotandCold Twins", znanych tak ze względu na prawie całkowite podobieństwo tych dwóch planet; najbardziej zauważalną różnicą jest to, że Hewa, ze średnią temperaturą powierzchni 12 stopniach Celsjusza, jest nieco chłodniejsza niż Fiji.

Około 75% powierzchni Fiji to ląd, a większość jest niezbadana i leży odłogiem. Zaledwie 20 milionów mieszkańców z wszystkich ras, zamieszkuje ten ogromny, niewykorzystany potencjał.

Hewa

Średnia doba słoneczna

22h 32m 09s

Promień

6340 km

Grawitacja

9,8 m/s2= 1 g

Sektor

The Hole

Gwiazda

Ouija

W ziemskim roku 2681, Argoński wolnomyśliciel Christian Hatikvah założył miasteczko Ai, jako miejsce do rozpoczęcia realizacji swojej wizji powszechnego pokojowego współistnienia wszystkich ras. W ciągu 50 ziemskich lat przekształciło sie ono w Wolną Ligę Hatikvah, która 20 lat później została oficjalnie uznana przez Fedrację Argońską. Dzisiaj, Hewa jest kwaterą główną ICSCS, wielostronnego ciała z kompetencjami do podejmowania decyzji w sprawach, które dotyczą wszystkich ras we Wspólnocie Planet.

Hewa jest domem dla 1,2 miliardów ludzi, z których około trzy czwarte jest Argonami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planetarna baza danychKonwencja stadaWenendra Prime

Średnia doba słoneczna

nieznana

Promień

nieznany

Grawitacja

nieznana

Sektor

nieznany

Gwiazda

nieznana

Wenendra Prime jest ojczystym światem inteligentnej, wodnej formy życia, zwanej jako Wenendra, słowo to zostało zapożyczone z języka Teladian, w którym oznacza "duch wody".

Prawie nic o planecie nie wiadomo, po za tym że istnieje, jej odkrywcy, Królestwo Borońskie, nie publikują danych na temat planety w celu zabezpieczenia jej przed atakiem: wiedza na temat istnienia tej planety jest wyłącznie wynikiem szpiegostwa Teladian.

Uważa się, że jest planetą wodną, podobnej wielkości co Nishala, orbitującą w biosferze jednej z niezbadanych do tej pory gwiazd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaFizyka Bram SkokowychSłownictwo Universum X

Teoria Tuneli Czasoprzestrzennych

Tunel Czasoprzestrzenny został opisany teoretycznie przez fizyków Alberta Einsteina i Nathana Rosena już w 1935: koncepcja postaci tunelu przez struktury przestrzeni i czasu była naturalnym wynikiem pewnych rozwiązań Ogólnej Teorii Względności. Pierwotnie, nazwany jako most "Einsteina-Rosena" szybko stał się znany jako "Tunel Czasoprzestrzenny" a jako analogi używano do opisania go, że jest to coś podobnego do przejścia robaka, na drugą stronę jabłka, przez środek, poprzez przegryzanie się przez nie, zamiast podążania dłuższą drogą po powierzchni jabłka.

Typy Tuneli Czasoprzestrzennych

Tunel Czasoprzestrzenny będzie stanowił przejście między dwoma punktami w tym samym wszechświecie lub nawet między dwoma punktami w dwóch odrębnych wszechświatów. Trzeci typ Tuneli Czasoprzestrzennych, jak się przypuszcza, może połączyć dwa różne punkty w czasie.

Naturalna niestabilność

Wszystkie naturalnie występujące Tunele Czasoprzestrzenne są energetycznie niestabilne i znikają w kilka pikosekund po uformowaniu. Tylko przy użyciu materii o ujemnej masie (materii egzotycznej) może powstać Tunel Czasoprzestrzenny na tyle stabilny, aby pozostać otwartym przez kilka sekund.

Rozmiar i wygląd

Naturalny Tunel Czasoprzestrzenny jest kulistym obiektem, w przestrzeni otoczonej kulistym horyzontem zdarzeń, zwykle nie większym od protonu; również wielkość Tunelu Czasoprzestrzennego jest proporcjonalna do jego niestabilności. Żaden obiekty nie może przejść przez kulisty Tunel Czasoprzestrzenny.

Stabilizacja

Przy użyciu materii egzotycznej, raz wygenerowany Tunel Czasoprzestrzenny, teoretycznie może być stabilny przez kilka sekund. Siły pływowe wymuszą zmianę jego kształtu z kulistego na kształt pierścienia.

Bramy Skokowe

Każda Brama Skokowa zawiera osobliwość kwantową składającą się z materii egzotycznej, służącą do stworzenia i utrzymania tymczasowego Tunelu Czasoprzestrzennego.

Silne siły pływowe wywierane przez siły osobliwości zmieniają kształt Tunelu Czasoprzestrzennego, tworząc z niego spiralną membranę otoczoną pierścieniem Bramy Skokowej, a tym samym deformują naturalny kulisty kształt Tunel Czasoprzestrzenny i zmuszają go do tego, aby stał się przejezdny: większość Bram Skokowych zbudowanych przez Starożytnych jest w stanie utrzymać każdy utworzony Tunel Czasoprzestrzenny przez około cztery sekundy.

Jednak wszystkie tworzone Tunele Czasoprzestrzenne, zarówno przez Napędy Skokowe jak i Bramy Skokowe, muszą nawiązać połączenie z innym Tunelem Czasoprzestrzennym jako odległym celem.

Wpływ na materię

Problem powszechnie znany jako "zakrzywienie przestrzeni" jest naturalnym skutkiem ubocznym tranzytu przez Tunel Czasoprzestrzenny, głównie ze względu na nieregularne silne wewnętrzne siły pływowe, działające na statek i jego pasażerów. Sprzęt elektroniczny, taki jak skaner Grawiradaru, może ulec uszkodzeniu, a istoty żywe często reagują uczuciem intensywnego dyskomfortu. Intensywność skutków ubocznych zależy od typu wykonywanego skoku oraz odległością między dwoma połączonymi punktami, im szybciej horyzont zdarzeń jest przekraczany, tym mniejsze efekty.

Napęd Skokowy

Statki wyposażone w Napęd Skokowy są w stanie wygenerować własne Tunele Czasoprzestrzenne, w tym przypadku zwane jako Tunele Skokowe. Zamiast korzystać z osobliwości kwantowej lub egzotycznej materii, wykorzystują silne, skoncentrowane pole magnetyczne do tworzenia i stabilizacji Tunelu Czasoprzestrzennego, aby zmusić go do zmiany w potrzeby kształt.

Te Tunele Czasoprzestrzenne zwykle znikają niemal natychmiast po utworzeniu: tranzyt przez nie musi być szybki i dokładnie określony w czasie. Niestety, metoda ta ma bardzo wysoki wskaźnik błędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaTechnologie silnikówSłownictwo Universum X

Silniki Jonowe

Są one również znane jako "silniki elektryczne" ponieważ nie są one oparte o reakcje chemicznych lub jądrowe: zamiast tego, w silnym polu elektrycznym poruszają jony gazów szlachetnych, aby przyspieszyć je do dużej prędkości, tworząc w ten sposób ciąg. Podstawową zaletą takiego silnika jest niskie zużycie paliwa.

Ich niski wskaźnik przyspieszenia czyni je nieodpowiednimi do krótkich podróży lub szybkich manewrów, chociaż naukowcy w Borońscy próbowali rozwiązać ten problem poprzez rozwój Wysoko-wydajnych silników jonowych (H-PIE).

Bardzo powolne statki towarowe, oraz większość sond kosmicznych jest wyposażona w silniki jonowe.

Silniki Plazmowe

Jest to wariant silnika jonowego, w którym zastosowano wysoko energetyczną plazmę jako paliwo. Daje to silnikom plazmowym przyspieszenie mniej więcej stukrotne, w porównaniu do silnika jonowego, ale wymaga to znacznie więcej energii w celu osiągnięcia tego. Silniki plazmowe mają dość wysoki odsetek awarii i zazwyczaj są używane tylko do zastosowań bardzo szczególnych.

Silniki Fuzyjne

Najbezpieczniejszy i najbardziej popularny silnik zarówno we Wspólnocie Planet jak i w Układzie Słonecznym, silnik fuzyjny wytwarza ciąg jako produkt uboczny syntezy pierwiastków lekkich w ciężkie.

Wodór jest zwykle używany ze względu na swoją powszechność, choć niektóre specjalne zastosowania wymagają użycia cięższych pierwiastków jako paliwa.

Biorąc pod uwagę wysoki wskaźnik przyspieszenia, są one jednymi z najbardziej opłacalnych, z dostępnych silników i w efekcie są używane przez prawie wszystkie statki kosmiczne, zarówno prywatne jak i komercyjne, a także w niektórych nie-bojowych statkach wojskowych.

Silniki Materii/Antymaterii (M/AM)

Niemal całkowite wzajemne unicestwienie materii i antymaterii uwalnia ogromne ilości energii, w wyniku czego silniki te mają jeden z najwyższych wskaźników przyspieszenia; jednak ze względu na znaczne koszty wytwarzania antymaterii są używane prawie wyłącznie w statkach wojskowych. Przez wiele lat jedynym wyjątkiem od tej reguły było ich używanie w droidach posłańcach: z powodu małej masy droida, wymagają one tylko pół grama antymaterii, dlatego uznano to za opłacalne. Chociaż zasada działania silników M/AM była znana we Wspólnocie Planet od wielu lat, dopiero wprowadzenie napędu Jonfersona, spowodowało że stały się one powszechnie stosowane.

Silniki Jonfersona

Opracowany przez Jonferson Space Dynamics Division, silnik Jonfersona jest wysoce zoptymalizowaną postacią silnika M/AM. Wykorzystują one pole magnetyczne tworzone wzdłuż linii lotu do przechwytywania międzygwiezdnego wodoru (system znany jako 'Bussard ramjet' na cześć ziemskiego naukowca z 20 wieku, który jako pierwszy zaproponował ten system), z czego połowa jest konwertowana do anty-wodoru za pomocą nadwyżki energii z reakcji powstałej w napędzie M/AM. Im wyższa prędkość statku, tym bardziej efektywne działanie silnika Jonfersona. Wiele stoczni we Wspólnocie Planet posiada licencję na montaż silników tej technologii we wszystkich nowo budowanych statkach kosmicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaKontrola grawitacjiSłownictwo Universum X

Efekt Podkletnova

W pod koniec 20 wieku rosyjski uczony Jewgienij Podkletnov stwierdził, w wyniku eksperymentu, że siła grawitacji została zredukowana w przestrzeni nad pętlą nadprzewodników. Mimo, że obszerne badania zostały przeprowadzone, w tym przez NASA, wyniki te nie mogły być powtórzone aż do 21 wieku.

Ekrany Grawitacyjne

Nadprzewodnikowe pętle wbudowane w zewnętrzne kadłuby statków kosmicznych, powszechnie znane jako agregaty Podkletnova, generują silne pole magnetyczne z polaryzacją szybko zmieniającą się, wywołując efekt, który chroni statki przed grawitacją. Im silniejszy prąd, tym większy poziom ekranowania.

Efekt jest asymptotyczny, jednak zaczyna spadać zanim pełne ekranowanie jest możliwe: dlatego, że naruszyłoby to zasadę równoważności ogólnej teorii względności. Większość agregatów Podkletnova zapewnia 65% ekranowania, a w wojskowych statkach można zapewnić 85%.

Sztuczna grawitacja

Generowanie sztucznej grawitacji jest związane z ekranowaniem grawitacyjnym, ale zamiast chronić statek przed zewnętrznymi siła grawitacyjnymi jest ono używane do symulacji wpływu grawitacji, w celu poprawy komfortu załogi statku. Nie należy mylić tego z "pozorną grawitacją", która jest wynikiem siły odśrodkowej spowodowanej przez obrót.

Są znane cztery różne sposoby na generowanie sztucznej grawitacji: najczęściej wykorzystuje się egzotyczną materią do zmiany symetrii lokalnej czaso-przestrzeni metrycznej.

Sprzężenie zwrotne silników

Nadprzewodnikowe pętle ekranujące mogą być również wykorzystane do równoważenia pola grawitacyjnego wytwarzanego przez egzotyczną materię, którego efektem jest ruch przy zerowym ciągu. Wbrew pozorom, nie jest to sprzeczne z prawem zachowania energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaKompensacja bezwładnościSłownictwo Universum X

Bezwładność i masa

Bezwładność jest definiowana jako "opór obiektu fizycznego przed zmianą jego stanu ruchu": każdy obiekt posiadający masę będzie wywierał siłę, równoważącą siły działające na niego, które spowodowałoby, aby obiekt ten przemieścił się lub zmienił swoją prędkość lub kierunek ruchu.

Najbardziej znanym efektem tego jest masa: siła grawitacji działająca na masę jest postrzegana jako ciężar, jeśli masa - na przykład istoty żywej - znajduje się w spoczynku, to w celu przemieszczenia się istota żywa musi użyć siły.

Bardziej trafnym przykładem w tym kontekście jest efekt ciągłego przyspieszania statku kosmicznego: im szybciej się on porusza, tym większa jest jego masa, a gdy prędkość statku zbliża się do prędkości światła, wartość jego masy rośnie do nieskończoności.

Kompensacja bezwładności

Większość organicznych form życia, nie jest przystosowana do długich okresów wysokiego przyspieszenia. Zdrowy dorosły człowieka płci męskiej może łatwo tolerować 3 g (trzykrotną wartość przyciągania ziemskiego) bez większych dolegliwości; jednak 10 g może okazać się śmiertelne w ciągu kilku minut. Istotne jest zatem, aby bezwładność powodowana przez wysokie przyspieszenia statków kosmicznych w czasie lotu została zredukowana w jakiś sposób.

Przypuszczenia Macha

Mach wysnuł przypuszczenie, między innymi, że cała materia we Wszechświecie jest ze sobą ściśle powiązana, a masa ciała nie jest jego wewnętrzną cechą, ale skutkiem oddziaływania pozostałej materii Wszechświata. Dlatego też, przez zastosowanie osłon statków kosmicznych jest możliwe zmniejszenia skutków bezwładności. (Zobacz także: "Ekrany Grawitacyjne")

Opóźnienie Podkletnova

Agregaty Podkletnova posiadają jednak nieodłączne opóźnienie w reakcji, bezpośrednio wynikające z ich budowy, a zatem reagują na zmiany przyspieszenia dopiero po pewnym czasie. Opóźnienie to może być przewidywane przez komputer statku, oraz w pewnym stopniu wyrównywane biorąc pod uwagę zmiany kursu, kolizje i manewry w walce; niestety, niektóre niewyrównane siły G z pewnością pozostaną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaTechnologie broniSłownictwo Universum X

Typy broni

Bronie używane we Wspólnocie Planety i Układzie Słonecznym należą do jednej z ośmiu kategorii, które są wymienione poniżej w kolejności rosnącego potencjału destrukcyjnego.

1. Broń nieśmiercionośna

To bronie obezwładniające, ale nie zabijające.

Przykłady: strzałki usypiające; wszelkiego rodzaju granaty ogłuszające; paralizatory.

2. Broń chemiczna

Broń konwencjonalna działająca na zasadzie wybuchu materiałów chemicznych.

Przykłady: rakiety kierowane; bomby; granaty; broń na pociski wystrzeliwane energią gazów powstałych ze spalania ładunku miotającego.

3. Broń energetyczna

Skoncentrowana energia powoduje obrażenia celu.

Przykłady: laser i broń cząsteczkowa; Broń promieniowa. Powszechnie używana broń osobista.

4. Broń kinetyczna

Gwałtowny ruch masy powoduje bezpośrednie uszkodzenia celu; wtórne uszkodzenia mogą być spowodowane przez energię kinetyczną rozrywanego celu.

Przykłady: pociski broni osobistej; asteroidy bombardujące planetę.

5. Broń nuklearna

Niekontrolowana reakcja rozszczepienie/fuzji powodujące masowego rażenie wszystkich celów znajdujących się w zasięgu.

Przykłady: taktyczne rakiety nuklearne.

6. Broń dezintegracyjna

Broń powodująca dezintegrację silnych i słabych wiązań subatomowych materii.

Przykłady: Broń ofensywna, montowana na statkach.

7. Broń antymaterii

Uwalnia posiadane cząstki antymaterii, unicestwiające wszelką materię, z którą się zetkną.

Przykłady: rakiety kierowane; bomby.

8. Broń Punktu Osobliwości

Potężne siły pływowe oraz wysoki poziom promieniowania sieją zniszczenie na skalę międzygwiezdną.

Przykłady: Xenoński Gwiezdny Konwerter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaTechnologie osłonSłownictwo Universum X

Wprowadzenie

Osłony można podzielić na trzy główne kategorie, z których każda ma różne zastosowania i zapotrzebowania na energię; obejmuje to rozróżnienie między osłonami biernymi i czynnymi.

Osłony bierne

Ta forma osłon opiera się zazwyczaj na właściwościach danego materiału. Na przykład wczesne statki kosmiczne, używały specjalnych ablacyjnych, ceramicznych pancerzy do utrzymywania gorącej plazmy, powstałej przy wejściu statku w atmosferę Ziemi, z dala od statku. Naziemne pojazdy bojowe zostały również wyposażone w ciężki pancerz do ochrony swoich załóg przed pociskami broni kinetycznej. Systemy te mają tylko kilka konkretnych zastosowań kosmicznych, choć są one nadal używane regularnie do osłony statycznych instalacji takich jak stacje i bazy na niebezpiecznych planetach.

Osłony niskoenergetyczne

Są one stosowane głównie w celu ochrony statków przed promieniowaniem kosmicznym i mikrometeorytami. Zjonizowane gazy, zwykle wodór, zmuszane są, wzdłuż linii sił elektromagnetycznych, do tworzenia ekranu plazmowego wokół statku w formie kuli. Zazwyczaj odległość między kadłubem a energooszczędną osłoną wynosi 100 metrów, choć w niektórych rzadkich przypadkach ekran może znajdować się zaledwie 50 metrów od kadłuba.

Osłony wysokoenergetyczne

Używane prawie wyłącznie przez okręty wojskowe, takie jak statki liniowe, myśliwce i lotniskowce, zapewniają one ochronę przed bronią kinetyczną, energetyczną i jądrową. Intensywne pole elektromagnetyczne o zasięgu od 100 do 1000 metrów od statku, jest tworzone przez specjalne generatory osłon.

Ze względu na ekstremalne zużycie energii, wysokoenergetyczne osłony nie mogą być eksploatowane przez dłuższy czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaNanotechnologia molekularnaSłownictwo Universum X

Wprowadzenie

Nanotechnologia molekularna (Molecular nanotechnology - MNT) jest terminem określającym formę inżynierii, która bezpośrednio manipuluje materią na poziomie atomowym i molekularnym. Obejmuje również tworzenie maszyn, do wykonywania tych funkcji, składających z zaledwie kilkuset tysięcy atomów. Maszyny te, poprawnie nazywane "nano monterami", są często określane nazwą "nanity".

Wykorzystanie

Nanomedycyna jest formą interwencji medycznej, która wykorzystuje "nano monterów" do działań w ciele pacjenta i jest najczęstszym wykorzystaniem nanotechnologii. Jest ona również używana do masowej produkcji pewnych szczególnych materiałów, ale tylko ogólnie, ponieważ mimo iż jest możliwe wykorzystanie tej technologii w inżynierii, jest ona zbyt kosztowna i mało wydajna do tego.

Wspólnota Planet nie jest tak zaawansowana w tej technologii jak Układ Słoneczny, gdzie technologia ta ma szerokie zastosowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Nauka i TechnologiaOrbitalne Transakceleratory LinearneSłownictwo Universum X

Lot bezpośredni

Bezpośredni lot międzyplanetarny, chociaż stosunkowo szybki, jest bardzo nieefektywny pod względem zużycia energii. Statek kosmiczny poruszający sie w ten sposób, zużywa bardzo dużo paliwa w celu przeciwdziałania zmianom orbity przez własne przyspieszenie oraz oddziaływanie grawitacyjne ciał niebiańskich.

Lot impulsowy

Alternatywą dla lotu bezpośredniego jest skorzystanie z lotu impulsowego, zwanego również jako manewr transferowy Hohmanna. W tej metodzie lot kosmiczny rozpoczyna się o dokładnym czasie i następuje zwiększenie orbity wokół gwiazdy od orbity planety startowej, tak aby osiągnąć cel w odpowiednim czasie. Choć lot ten jest bardzo ekonomiczny, może być bardzo powolny.

Lot libracyjny

Każde ciało niebieskie w układzie z innym lub innymi ciałami posiada miejsca w przestrzeni zwane jako punkty libracyjne (Lagrange points) lub L-punkty, w których siły grawitacyjne tych ciał wzajemnie się równoważą i w którym ciało o małej masie może pozostawać w spoczynku względem ciał układu.

Tylko mikroskopijne siły grawitacyjne istnieją w tych punktach, co czyni je idealnym miejscem dla lokalizacji stacji i stoczni.

Długo pomijaną korzyścią istnienia takich punktów jest również to, że będąc w nieustannym ruchu względem siebie, umożliwiają statkom poruszanie się po całym systemie, praktycznie bez używania paliwa poprzez "balansowanie" z jednego punktu Libracyjnego do następnego.

Jednak przydatne jest to dla bardzo powolnych, często o dużej masie, statków towarowych i bezzałogowych misji badawczych, dla normalnego transportu ładunków lub pasażerów jest to jednak zbyt powolny system.

Transakceleratory Liniowe

Aby zminimalizować ilość paliwa potrzebnego do L-lotów, konieczne jest zapewnienie statkom znaczne zwiększenie prędkości początkowej wzdłuż trasy przelotu między systemem L-punktów.

Orbitalne Transakceleratory Liniowe (OLTA) zostały zaprojektowane, aby osiągnąć ten cel, jak również aby zapewnić maksymalną stabilność początkowego wektora lotu.

Tuż przed upadkiem Wspólnoty Planet, Jonferson Space Dynamics Division rozpoczął budowę pierwszych jednostek OLTA w wielu Argońskich systemach gwiezdnych, w tym Sonra. Licencje na tę technologię zostały zakupione przez Spółkę Teladiańską, Imperium Paranidian i Królestwo Borońskie.

Tuż przed tym jak embargo dla Ziemi na zaawansowane technologie weszło w życie, JSDD pomyślnie zakończył negocjacje na lukratywną umówę licencyjną z mieszkańcami Marsa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaAI i AGISłownictwo Universum X

Wprowadzenie

Niewiele dziedzin technologii spowodowało tak głębokie filozoficzne i polityczne podziały, jak sztuczna inteligencja. Podczas gdy jedna z frakcji twierdziła, że jest to czysto nieetyczne, aby tworzyć inteligentne życie, inna była przeciwna wyłącznie ze względu na możliwe ryzyko: zniszczenia spowodowane na Ziemi przez VN Terraforów służyły jedynie jako uzasadnienia tych obaw. Jeszcze inna grupa zabraniała jakiejkolwiek formy ingerencji we wszystko.

Rozbieżność badań

Ze względu na te różnice, ścieżki badań nad sztuczną inteligencją we Wspólnocie Planety i Układzie Słonecznym rozeszły się daleko. Na Ziemi badania był ograniczone zakazami prawnymi, Aktem Kontroli AGI, podczas gdy w Argońskiej Federacji takie prawo nie istniało.

Co ciekawe, brak przepisów wcale nie przyniósł żadnych korzyści dla Wspólnoty Planet. Komputery jakie rozwinęły się tu nie były mniej inteligentne niż te stworzone na Ziemi, i vice versa.

Z tego prostego powodu, mimo różnych modeli stosowanych w ich projektowaniu, oba zestawy sztucznej inteligencji były znacznie inteligentniejsze i bardziej zdolne niż ich twórcy.

Zarówno systemy Ziemskiej AI używające wielu systemów eksperckich, jak i te ze Wspólnoty Planet używające adaptacyjnych AI lub AGI, przekroczyły już inteligencją tych, którzy je stworzyli.

Słabe AI

W przypadku słabego AI, zwiększona zostaje szybkość przetwarzania danych, bez zwiększenia pojemności logicznej. Można tu użyć porównania do psa: jeśli mózg psa zostanie przyśpieszony 1000 razy, będzie on mógł rozwiązywać problemy 1000 razy szybciej niż jakikolwiek inny pies i dlatego stanie się lepszy od innych psów.

Nadal jednak pozostanie on psem: problemy jakie będzie mógł rozwiązywać i sposób ich rozwiązania pozostaną na niezmienionym poziomie, a jego poziom inteligencji będzie taki sam. To samo można powiedzieć o AI: AI może wykonywać zadania specjalne (np. mówić) szybciej niż jej wolniejsze odpowiedniki, ale nie jest dzięki temu bardziej inteligentna.

Silne AI

Natomiast silna AI, sama może udoskonalać swoje zdolności logiczne, jak i prędkość przetwarzania danych: pozwala jej to rozwiązywać coraz bardziej złożone zadania, również takie, na które początkowo nie została zaprogramowana. Silne AI często korzystają z algorytmów ewolucyjnych w celu podwyższania swojego poziomu inteligencji, poprzez wielokrotnie uruchomione wewnętrzne symulacje i analizę ich wyników, co pozwala na drobne zmiany parametrów.

Jednak, podobnie jak słabe AI, nie posiadają zdolności do zmiany swoich celów i dokonywania zmian w oprogramowaniu.

AGI: Rozwinięta Sztuczna Inteligencja (artificial general intelligence)

Rozwinięta Sztuczna Inteligencja jest typem AI, stworzonym w celu przezwyciężenia niedoskonałości silnego AI. Będąc w stanie wyznaczać zamierzenia i dostosować do nich odpowiednio swoje priorytety, jednostki AGI mają możliwość zmiany swojego oprogramowania, a nawet swojej budowy, tak aby była jak najbardziej odpowiednia, co pozwala im znajdować rozwiązania problemów, dla których nie były one zaprogramowane. Są one często bardziej skuteczne niż ich organiczne odpowiedniki i dochodzą do rozwiązań szybciej.

AGI można sobie wyobrazić jako wysoce inteligentnego wirusa z możliwością bezpośredniej ewolucji. Pozbawione kontroli jednostek AGI stanowią krytyczne zagrożenia. Z tego też powodu, Akt Kontroli AGI, czyli zakaz wszelkich badań w tej dziedzinie, został wprowadzony na Ziemi.

Jest też możliwe, aby jednostki AGI rozwinęły zmysł wrażeń, oraz świadomości samoświadomości: takie jednostki po osiągnięciu tego punktu, zdobywając w ten sposób świadomość, stają się tym samym żywe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaLudzka biologia i medycynaSłownictwo Universum X

Długość życia

Zarówno w Federacji Argońskiej jak i w Układzie Słonecznym, przeciętna długość życia człowieka dla obu płci wynosi 110 lat. Przyspieszone starzenie występuje tylko w przeciągu ostatnich pięciu do dziesięciu lat życia, co oznacza, że ludzie pozostają silni i zdrowi w wieku, w którym w dawnych czasach odczuwaliby zwiększenie dyskonfortu fizycznego i psychicznego. 70-letni mężczyzna lub kobieta jest tak zdrowy, jak ich 40-letni odpowiednik z 21 wieku, i zwykle o wiele zdrowszy.

Genetyczne badania przesiewowe

Ogólnie wysoki poziom ochrony zdrowia wśród populacji ludzkiej jest w dużej mierze wynikiem badań genetycznych i nanomedycyny.

Osoby z genetyczną predyspozycją do chorób dziedzicznych nie mogą się reprodukować: w Federacji Argońskiej, gdzie polityka ta weszła w życie prawie tysiąc lat wcześniej niż na Ziemi, doprowadziła ona do tego, że wszystkie noworodki rodzą się zdrowe i bez wad genetycznych.

W 20 i 21 wieku, takie genetyczne badania przesiewowe zostały uznane za nie etycznie oraz moralnie złe i często były zakazane prawnie. Jednak rozwój technologii spowodował, że ich użycie stawało się coraz prostsze, to zaś spowodowało, że wkradły się z powrotem, w pewnym sensie "tylnymi drzwiami". Dzisiaj nie etyczne wydaje się życie bez tej procedury.

Nanomedycyna

W każdej komórce każdego żywego człowieka, istnieje niewielka liczba nanomaszyn, i to dzięki nim, jak również swoim naturalnym predyspozycjom, ludzie zawdzięczają swoje zdrowie i długie życie.

Wszelkie patogeny, takie jak wirusy lub próby inwazji na komórkę są natychmiast wykrywane przez "strażnika" i natychmiast zniszczone.

Jeśli komórka zaczyna wykazywać oznaki niebezpiecznej mutacji, takiej jak skłonność do nowotworów, strażnik natychmiast indukuje apoptozę (uśmierca komórkę).

Choroby

Wszystkie choroby, podobnie jak ludzki wirus upośledzenia odporności na przeziębienie, zostały wyeliminowane. Choroby oparte na patogenach są zupełnie nieznane, z wyjątkiem rzadkich przypadków, gdy obcy organizm zostaje rozpoznany przez strażnika nanomaszynowego.

Niewydolność narządów, główna pozostała przyczyna śmierci, jest już przedmiotem wielu badań prewencyjnych.

Medycyna urazowa

W przypadku wypadków powodujących poważne uszkodzenia ciała, w tym utratę narządów, mogą one być zastąpione przez sklonowanie dorosłej kopii poszkodowanego lub wychowowanie in vitro. Nie więcej niż 45% wszystkich wypadków urazowych powoduje śmierć: jeśli ofiara jest wciąż żywa, gdy zespół urazowy przybywa, jest ona umieszczana komorze kriogenicznej do czasu, aż jej leczenie może być właściwie zaplanowane.

Osobista opieka zdrowotna

Zarówno Argoni jak i Terranie przykładają duży nacisk na własne dobro, wielu aktywnie uczestniczy w programie fitness niemal do końca swojego życia.

Jakość i różnorodność dostępnej żywności również jest ważnym czynnikiem.

Zdrowie psychiczne

Ta dziedzina medycyny jest jedynym wyjątkiem od wszystkich opisanych wyżej.

Chociaż zaburzenia psychiczne mające podłoże fizycznych, depresja, psychoza, i tak dalej - można skutecznie i łatwo leczyć, przypadki czysto psychiczne lub zaburzenia emocjonalne pozostają tak samo trudne w leczeniu teraz, jak były w 21 wieku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nauka i TechnologiaWzrost długości życiaSłownictwo Universum X

Gerontologia

To, że ludzie i argoni mogą teraz żyć ponad wiek jest w dużej mierze zasługą brytyjskiego bioinformatyka, naukowca Aubrey de Grey, który w 21 wieku założył Fundację Matuzalema z zamiarem znalezienia sposobu na przedłużenie ludzkiego życia w nieskończoność. Naukowcy napotkali naprawdę trudne zadania: naturalne skracanie telomerów, pojawiły się problemy spowodowane przez złogi zanieczyszczeń w samych komórkach, mutacje genetyczne, nagromadzenia szkodliwych związków spowodowane przez wolne rodniki i wielu innych kwestii.

Gen neIV/732

Ziemskiemu biogerontologowi Asamowi Bhmad udało się stworzyć sztucznie gen, który nie zapobiegał tym procesom, ale był w stanie opóźnić je w znacznym stopniu.

Testy wykazały dziesięciokrotny spadek degradacji telomerów: w wyniku tego, mutacje spowodowane przez podział komórki były częściej poprawione przez samą komórkę, a wolne rodniki i zanieczyszczenia powodowały znacznie mniej szkód.

W skrócie, gen neIV/732 spowalniał proces starzenia u zwierząt od dziesięciu do dwunastu razy. Wstępne badania kliniczne były bardzo pozytywne.

Niezgodności chromosomów

Nie obeszło się jednak bez problemu. Gen działał jedynie w chromosomie X i mógł być przenoszony tylko przez kobiety.

Mimo, że zespół prowadzony przez Asam Bhmad był przekonany, że może pokonać tę trudność, ich badania zostały przerwane przez wydarzenia pierwszej wojny z Terraformerami.

Po wojnie, pojawiły się argumenty etyczne, które sprawiły, że badania nigdy nie zostały wznowione, jednakże kobiety biorące udział w udanych pierwszych testach przekazały gen swoim dzieciom płci żeńskiej.

Skutki fizyczne

Gen nie ma wpływu w okresie dzieciństwa: dziewczęta będące nosicielami tego genu są nie do odróżnienia od tych, które go nie posiadają. Dopiero po okresie dojrzewania jego skutki stają się widoczne: degradacja fizyczna i inne efekty starzenia się zmniejszone zostają o około 9 do 11 razy w porównaniu do pozostałych ludzkich kobiety.

Osoby, które posiadają gen przeżyją kilkaset lat w stanie dorosłości i mogą dożyć prawie tysiąca lat; w późniejszym życiu gen staje się mniej efektywny w blokowaniu produkcji telomerazy i zapobieganiu innych przyczyny starzenia się.

Efekty psychologiczne

Cechą wspólną dla nosicielek genu jest rozwój poważnych zaburzeń psychicznych zaczynających pojawiać się pod koniec drugiej setki lat życia, w tym przewlekła dystymia, zaburzenia z pogranicza autodestrukcji i myśli samobójczych.

Widząc, że jedna po drugiej, wszystkie osoby, które się kochało, nieuchronnie umierają. Świadomość, że cykl ten nieuchronnie się będzie powtarzał się przez wiele setek lat życia, prowadzi do społecznego wycofania, izolacji, melancholii i wreszcie do pełnego stanu depresji.

Niektóre nosicielki genu są w stanie uciec przed tym procesem i poradzić sobie z sytuacją w pozytywny sposób.

Większość jednak nigdy nie dociera do końca dwusetnego roku, decydując się popełnić samobójstwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...